Na een week gebruik, mijn bevindingen met de Alinco DJ X100 E:
Formaat klein en licht met goed afleesbaar display. Achtergrond en tekens kunnen van een kleurtje voorzien worden. Keypad zit achter en soort membraam. De toetsen hebben een lichte klik.
Zeer uitgebreid menu met vele mogelijkheden en instelbare scan- en zoekbanden.
Modes
analoog: FM/NFM/AM/NAM
digitaal : DCR/DMR/NXDN/DCR/Dstar/C4FM
data : AIS / ACARS
Op dit moment is er nog geen software beschikbaar, de Japanse versie werkt helaas niet met het E-model. Alles met de hand erin zetten is niet zo makkelijk, maar voorlopig de enige optie.
De gevoeligheid van de Alinco DJ X100E is best goed, met de meegeleverde antenne gaat het best aardig, maar een buitenantenne is niet aan te raden. Net als de AOR DV10 is de Alinco heel snel overstuurd door sterke signalen. De verzwakker (ATT) is in 2 standen in te stellen; 10 of 20 dB
dPMR 446 ontvangst is goed en in scanmode kiest de Alinco het juiste kanaal.
Blijkbaar wordt er veel ruis/storing in dit bandje opgepikt, waardoor de squelch erg hoog moet staan, anders gaat het scannen zeer traag.
DMR ontvangst is goed, alhoewel ik de decoding beter vind op de Whistler TRX1.
CC, slot en ID worden onder de freq. in het display weergegeven
Het lijkt erop dat ook DCDM (simplex dual slot) ontvangen kan worden met de DJX100.
NXDN48 werkt wel in tegenstelling tot eerder bericht, NXDN96 nog niet kunnen testen.
Voor VHF airband is de Alinco niet aan te raden. Zelfs met de rubberduck was nog storing van FM radiozenders te horen op de civ. AM luchtvaartband. Zonder ingeschakelde verzwakker kreeg ik er maar moeilijk goed geluid uit.
Scansnelheid is instelbaar tussen 25, 50 of 100 ch/sec. In de praktijk wordt dit niet gehaald doordat de Alinco steeds even blijft hangen op DMR bakens en kleine stoorsignalen.
Audio is best goed te noemen. Het geluid is niet heel luid, maar de bass en treble zijn via het menu naar wens in te stellen.
Een nadeel is dat de DJX100 geen auto-mode heeft. Elke frequentie moet voorzien van een analoge of digitale mode. Dit geldt ook voor de zoekbandjes.
Verder mis ik de recording mogelijkheid van de Whistler TRX1.
De DJX100 heeft een accupack wat ongeveer 8 uur meegaat.
De Alinco is een fraai vormgegeven scanner, maar voor mij helaas geen vervanger van de Whistler TRX1, deze presteert toch beter op een buitenantenne