Auteur Topic: reanimatie vianen  (gelezen 2797 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline sebastiaan

• Gevorderd Lid
reanimatie vianen
« Gepost op: 11 juli 2024, 23:21:48 »
Bij een reanimatie telt elke seconde, daarom word ook meestal de brandweer ook gepiept.
Dit was in Vianen ook altijd het geval.

Vanmorgen was er een reanimatie in Vianen maar ipv  dat post Vianen daarvoor werd gealarmeerd werd post Nieuwegein gealarmeerd.
Toen ging ik even terug kijken maar dit was bij de vorige reanimatie ook al het geval. Toen werd ook post Nieuwegein gealarmeerd en niet Vianen.
Dit verbaasde me toen heel erg omdat de reanimatie praktisch achter de brandweerkazerne plaatsvond.

Iemand enig idee waarom dit gebeurt? Is het een nieuw beleid?

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: reanimatie vianen
« Reactie #1 Gepost op: 12 juli 2024, 05:56:01 »
Kennelijk omdat er in Nieuwegein overdag een kazernebezetting is, die kunnen dus gelijk uitrukken.

Offline vdKaa

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 12 juli 2024, 07:47:55 »
Daarnaast wordt niet alleen de brandweer gealarmeerd maar ook het netwerk van mensen (in de directe nabijheid) die kunnen reanimeren.
TRX-1e, UBC125XLT, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, Inrico S200

Offline 7243

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 12 juli 2024, 07:58:14 »
Vaak zie je bij zulke meldingen de personenauto's van de brandweer, denk een ovd of aanverwante, die hebben ook een aed achterin en kunnen denk ik sneller ter plaatse zijn.

Offline paolo

• Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: 12 juli 2024, 10:10:17 »
Ovd’s worden niet gepiept voor een reanimatie.
Er zijn regio’s waar de brandweer uitrukt met een busje ipv een hele tankautospuit.
Zoals ook hier in de Achterhoek. Dan hoef je niet op 6 man te wachten maar kan je met z’n 2e al uitrukken.
Kan ook zijn dat Vianen buiten dienst stond ivm onderbezetting bijv.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #5 Gepost op: 12 juli 2024, 10:14:43 »
22:13:26 11-07-24GROUP-1P 1 BRT-01 Reanimatie (OVD-B) Wethouder van Heldenstraat Rozenburg ZH 17-9195
1400500Gezamenlijke Brandweer Rotterdam/Voorne-Putten (OvD-1)

Offline WH521

• Gevorderd Lid
« Reactie #6 Gepost op: 12 juli 2024, 10:35:40 »
22:13:26 11-07-24GROUP-1P 1 BRT-01 Reanimatie (OVD-B) Wethouder van Heldenstraat Rozenburg ZH 17-9195

Ter ondersteuning van:

22:11:05 11-07-24GROUP-1P 1 BRT-01 Reanimatie Wethouder van Heldenstraat Rozenburg ZH 17-1731 17-1931
1400531Gezamenlijke Brandweer Rotterdam (Merseyweg) (Kazernealarm + 24-uursploeg)
1400276Gezamenlijke Brandweer Rotterdam (Rozenburg) (Bezetting TS-SK 1731)
1400592Gezamenlijke Brandweer Rotterdam (Rozenburg) (Blusploeg)

Offline paolo

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 12 juli 2024, 12:09:22 »

Bedoel voor de reanimatie zelf. :P

Offline sebastiaan

• Gevorderd Lid
« Reactie #8 Gepost op: 12 juli 2024, 16:25:35 »
hier rukte altijd altijd 1 ts uit bij een reanimatie maar dus de laatste keren niet meer.
En ik weet dat harslagnu ook word gealarmeerd bij een reanimatie maar dat is ook niet altijd in alle gevallen zo.
Viel me gewoon op dat Vianen niet was gealarmeerd, vandaag iemand van de brandweer gesproken die het ook
heel vreemd vond dat ze niet opgeroepen waren.

Offline Peter71

• Gevorderd Lid
« Reactie #9 Gepost op: 13 juli 2024, 08:11:13 »
Er zijn regio’s waar de brandweer uitrukt met een busje ipv een hele tankautospuit.
Zoals ook hier in de Achterhoek. Dan hoef je niet op 6 man te wachten maar kan je met z’n 2e al uitrukken.
Kan ook zijn dat Vianen buiten dienst stond ivm onderbezetting bijv.

Ook met de TS hoef je niet te wachten op 6 man voor een reanimatie, dat mag al met 2 of 4 man. De enige voorwaarde die er wel aan kleeft is dat er een chauffeur met groot rijbewijs opkomt, anders moet je alsnog met een bus.

hier rukte altijd altijd 1 ts uit bij een reanimatie maar dus de laatste keren niet meer.
En ik weet dat harslagnu ook word gealarmeerd bij een reanimatie maar dat is ook niet altijd in alle gevallen zo.
Viel me gewoon op dat Vianen niet was gealarmeerd, vandaag iemand van de brandweer gesproken die het ook
heel vreemd vond dat ze niet opgeroepen waren.

Erg veel hangt af hoe snel Vianen zelf de deur uit kan zijn, als dat nog eens 5 of 6 minuten duurt nadat de pieper is gegaan, dan kan inderdaad maar zo zijn dat GMS berekend dat Nieuwegein sneller kan zijn ivm de dagdienst bnezetting

Offline Peter71

• Gevorderd Lid
« Reactie #10 Gepost op: 13 juli 2024, 08:14:08 »
Daarnaast wordt niet alleen de brandweer gealarmeerd maar ook het netwerk van mensen (in de directe nabijheid) die kunnen reanimeren.

Brandweer en HartslagNu staan los van elkaar, en de praktijk wijst ook uit dat je niet kunt rekenen op de hulpverleners van Hartslagnu.

Offline sebastiaan

• Gevorderd Lid
« Reactie #11 Gepost op: 13 juli 2024, 10:52:41 »
Brandweer en HartslagNu staan los van elkaar, en de praktijk wijst ook uit dat je niet kunt rekenen op de hulpverleners van Hartslagnu.

Waar baseer je dit op. Hier in de regio functioneert hartslagnu perfect met mensen die weten wat ze moeten doen.

Offline paolo

• Gevorderd Lid
« Reactie #12 Gepost op: 13 juli 2024, 12:01:16 »

Waar baseer je dit op. Hier in de regio functioneert hartslagnu perfect met mensen die weten wat ze moeten doen.

Hartslagnu werkt hier in de regio ook goed maar je kunt er niet van uit gaan. Hier ook vaak zat alleen op komen draven en later hoor je, ja ik zag de melding later pas..

Offline Peter71

• Gevorderd Lid
« Reactie #13 Gepost op: 13 juli 2024, 18:29:41 »

Hartslagnu werkt hier in de regio ook goed maar je kunt er niet van uit gaan. Hier ook vaak zat alleen op komen draven en later hoor je, ja ik zag de melding later pas..

Precies, het gebeurt nog regelmatig dat ze helemaal niet komen. En als brandweer zijn we als aanvulling op de ambulancedienst, zijn wij bezig met een andere klus duurt het ook langer voor de hulpverlening bij een reanimatie op gang komt.  Maar die verantwoordelijkheid ligt bij de ambulancediensten

Offline paolo

• Gevorderd Lid
« Reactie #14 Gepost op: 13 juli 2024, 19:56:46 »
Al moet ik zeggen dat mijn persoonlijke ervaring met alarmering via hartslagnu ook niet heel denderend is. Nu ik hem via de Precom krijg is mijn ervaring beter(gelukkig nog niet veel ervaring mee)