Auteur Topic: Antenne kabel vervangen  (gelezen 5534 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline marcel1988

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 70
Re: Antenne kabel vervangen
« Reactie #15 Gepost op: 17 juni 2024, 12:42:45 »
Dit zou het dan gaan worden:

Diamond antenne > N-Male connector > 20 Meter Highflexx7 > BNC-Female. En dan een kleine kabeltje van BNC-Male naar BNC-Male zodat die strakke kabel niet gelijk op de scanner hoeft.

Eigenaar van:
Scanner: UBCD3600XLT
Antenne: Diamond X-300N

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 22308
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Antenne kabel vervangen
« Reactie #16 Gepost op: 17 juni 2024, 12:43:45 »
Perfect zo.

Offline BobHGL

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 367
Re: Antenne kabel vervangen
« Reactie #17 Gepost op: 17 juni 2024, 13:09:38 »
Kzou BNC male aan de lange kabel laten zetten. En BNC-female naar BNC-male op de korte kabel. Dan kun je ook de lange kabel op de scanner aansluiten om te zien wat het scheelt. Als je later een multicoupler wilt kopen dan hoef je geen verloopstukje te gebruiken.

Offline marcel1988

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 70
Re: Antenne kabel vervangen
« Reactie #18 Gepost op: 17 juni 2024, 13:43:41 »
Kzou BNC male aan de lange kabel laten zetten. En BNC-female naar BNC-male op de korte kabel. Dan kun je ook de lange kabel op de scanner aansluiten om te zien wat het scheelt. Als je later een multicoupler wilt kopen dan hoef je geen verloopstukje te gebruiken.

Deze snap ik heel goed.
Maar dan moet ik deze speciaal laten maken, want standaard lijkt dit niet verkrijgbaar.
Eigenaar van:
Scanner: UBCD3600XLT
Antenne: Diamond X-300N

Offline BobHGL

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 367
Re: Antenne kabel vervangen
« Reactie #19 Gepost op: 17 juni 2024, 18:36:17 »
Voor die €7,10 die dat meer kost zou ik dat doen.

Offline marcel1988

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 70
Re: Antenne kabel vervangen
« Reactie #20 Gepost op: 18 juni 2024, 10:36:50 »
Kzou ook gelijk een meter RG58 met BNC-vrouw en BNC-man eraan bestellen om de stuggere antennekabel aan te sluiten op je scanner.

In plaats daarvan kies ik maar gelijk voor een goed verlengstukje met een Hyperflex5 kabel:
Eigenaar van:
Scanner: UBCD3600XLT
Antenne: Diamond X-300N

Offline marcel1988

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 70
Re: Antenne kabel vervangen
« Reactie #21 Gepost op: 28 juni 2024, 13:22:44 »
Kleine update.

Ik ga van het weekend mijn dak weer op om de kabel te vervangen.
Nou kwam mijn buurman met het geniale idee om in plaats van de kabel via de achterkant van het huis te laten lopen juist via de voorkant te laten lopen.

De reden hiervoor is vrij simpel. Aan de voorkant van het huis zit een strip welke losgehaald kan worden.
Hierin kun je heel mooi de kabel leggen van boven naar beneden. (Gelijk uit het zicht) Want aan de achterkant van de woning ligt die dan soort van los tegen de woning aan.

Maar nu komt het, ik heb 20 meter laten maken, en het kantoor waar de kabel moet uitkomen is aan de achterkant van de woning.
Dus ik kom eigenlijk +- 7 tot 10 meter kabel tekort.

Kan ik zomaar verlengen met een koppelstuk zonder dat ik hier verlies op ga krijgen? Of is het zonde van de kabel die ik heb laten maken en moet ik maar een nieuwe kabel bestellen van 30 meter?
Eigenaar van:
Scanner: UBCD3600XLT
Antenne: Diamond X-300N

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 22308
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Antenne kabel vervangen
« Reactie #22 Gepost op: 28 juni 2024, 13:31:22 »
Ikzelf zou dan toch eerder overwegen om de kabel via de achterkant te laten lopen.

Offline marcel1988

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 70
Re: Antenne kabel vervangen
« Reactie #23 Gepost op: 28 juni 2024, 13:44:49 »
Ikzelf zou dan toch eerder overwegen om de kabel via de achterkant te laten lopen.

Dan hangt deze los in weer en wind. Ik kan aan de achterkant van de woning niks monteren of achter een strip plaatsen.
Vandaar nu ook de vraag hoe dat zit met verlengen.
Als ik dit besteld. (Met dan een BNC Female connector om te koppelen op de BNC male connector van de eerder gemaakte kabel)
Dan zou de kabel dus een totale lengte hebben van MAX 30 meter.



Treed er dan verlies op? Wat zou het verlies zijn? Is er een andere manier om het te verlengen? (Koppelbus met solderen of iets dergelijks?)
Eigenaar van:
Scanner: UBCD3600XLT
Antenne: Diamond X-300N

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 22308
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Antenne kabel vervangen
« Reactie #24 Gepost op: 28 juni 2024, 16:31:30 »
Dat zou natuurlijk ook gewoon kunnen, het verlies zal denk ik niet zo groot zijn.
Denk er wel om dat wanneer het koppelgedeelte zich buiten bevindt, je dit wel heel goed aftaped.

Offline Gotya

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 214
Re: Antenne kabel vervangen
« Reactie #25 Gepost op: 28 juni 2024, 16:38:47 »
Ik zou toch gaan voor een nieuwe kabel, er is altijd wel iets verlies met een koppeling maar de problemen met eventuele trekkrachten of eventuele lekkage voorkom je hier wel mee.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 22308
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Antenne kabel vervangen
« Reactie #26 Gepost op: 28 juni 2024, 16:41:08 »
Dat zou ook mijn voorkeur hebben hoor.
Maar dan zit hij weer met dat stuk kabel wat hij al in huis heeft.

Offline marcel1988

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 70
Re: Antenne kabel vervangen
« Reactie #27 Gepost op: 28 juni 2024, 18:08:31 »
Dat zou natuurlijk ook gewoon kunnen, het verlies zal denk ik niet zo groot zijn.
Denk er wel om dat wanneer het koppelgedeelte zich buiten bevindt, je dit wel heel goed aftaped.

Het koppelstuk bevind zit in de woning dan zelf (Garage gedeelte)

Ik zou toch gaan voor een nieuwe kabel, er is altijd wel iets verlies met een koppeling maar de problemen met eventuele trekkrachten of eventuele lekkage voorkom je hier wel mee.

Heb dus net een nieuwe kabel gekocht (bijna €100) Ga dus niet even een nieuwe kabel maken..


Of misschien connector losknippen en dan met een verbinding stuk aan elkaar maken? (Om zo de demping te minimaliseren) ?
Eigenaar van:
Scanner: UBCD3600XLT
Antenne: Diamond X-300N

Offline Gotya

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 214
Re: Antenne kabel vervangen
« Reactie #28 Gepost op: 28 juni 2024, 19:09:55 »
Dan zou ik een kabel bestellen met een female connector, heb je ook geen koppelstuk nodig

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2030
Re: Antenne kabel vervangen
« Reactie #29 Gepost op: 28 juni 2024, 19:44:15 »
Die 20 meter kabel komt ooit weer van pas.

Onlangs nog een stuk Aircell 7 gebruikt die ik ruim 10 jaar geleden ook te kort had besteld.