Auteur Topic: Beste SDR ontvanger voor tetra  (gelezen 1198 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Klette Kleve

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 60
Beste SDR ontvanger voor tetra
« Gepost op: 14 juni 2024, 17:18:43 »
Ik gebruik voor tetra een goedkope blauwe sdr dongel en die werkt voor zijn prijs perfect.
Wat ik me echter afvraag; zou een duurdere dongel zoals de airspy extra voordelen opleveren, zoals betere ontvangst? Het gaat mij puur om tetra signalen.

Mvg Niels
UBC 3600XLT, UBC 9000XLT, Airspy R2 met SDR#, Icom 7300 voor HF

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 795
Re: Beste SDR ontvanger voor tetra
« Reactie #1 Gepost op: 15 juni 2024, 08:55:55 »
Ik gebruik voor tetra een goedkope blauwe sdr dongel en die werkt voor zijn prijs perfect.
Wat ik me echter afvraag; zou een duurdere dongel zoals de airspy extra voordelen opleveren, zoals betere ontvangst? Het gaat mij puur om tetra signalen.

Ja. De duurdere dongels zoals de Airspy Mini of bijvoorbeeld de Airspy R2, ontvangen nog iets beter dan de budget SDR-sticks zoals NooElec en RTL-SDR. De Airspy ontvangers zijn iets gevoeliger en iets selectiever. Het zou kunnen dat je Tetra zenders, die je met de budget dongels net niet ontvangt, met de Airspy ontvangers net wel ontvangt en er dus een verstaanbaar signaal uit krijgt.


Maar....: wel iets om rekening mee te houden als je luistert in het vrij drukke Tetra-bandje tussen 420 en 430 Mhz. Veel Tetra zenders van bedrijven werken met relatief laag vermogen. Dezelfde frequentie wordt vaak iets verderop weer gebruikt. Wat dan gebeurt is het volgende: stel jij zit tussen stad A en stad B in. Op 425.000 zit in stad A een Tetra-zender en in stad B zit op dezelfde frequentie een andere Tetra-zender. Woon je in de buurt van A dan kun je dat signaal decoderen. Woon je in stad B idem. Zit je er echter tussenin, dan zitten A en B elkaar zo in de weg dat je ze beiden niet ontvangt. Ook niet met  een betere ontvanger dan de budget sticks.

Aan de andere kant: ik volg hier een interessant tetra-net dat ik met de budget sticks niet ontvang, en met Airspy wel.

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 438
  • PC5L
Re: Beste SDR ontvanger voor tetra
« Reactie #2 Gepost op: 15 juni 2024, 09:52:38 »
Als je tussen 2 zenders in zit die elkaar storen dan zou een richtantenne mogelijk uitkomst bieden. Dan ontvang je het station waar je op richt extra goed en het andere flink minder.

Ik gebruik daar deze voor: https://www.jbe.nl/diamond-a-430s10r2.html

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 795
Re: Beste SDR ontvanger voor tetra
« Reactie #3 Gepost op: 15 juni 2024, 10:32:15 »
Als je tussen 2 zenders in zit die elkaar storen dan zou een richtantenne mogelijk uitkomst bieden. Dan ontvang je het station waar je op richt extra goed en het andere flink minder.

Ik gebruik daar deze voor: https://www.jbe.nl/diamond-a-430s10r2.html

Zo ga ik het idd ook oplossen. Maar dan moet het eerst wat beter weer worden om weer het dak op te kunnen. Gezien het weer is de voorlopige planning ergens voorjaar 2029  :D

Offline Klette Kleve

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 60
Re: Beste SDR ontvanger voor tetra
« Reactie #4 Gepost op: 15 juni 2024, 11:00:32 »
Dankvoor de reacties, ik werk nu met een glasfiberantenne voor de 11meterband, wel op redelijke hoogte ( top 8 meter boven huisdak).  Dus wellicht is een andere antenne ook een idee.

Zit er qua prestaties voor de tetra band nog een verschil tussen de airspay mini en de duurdere R2?

Mvg
UBC 3600XLT, UBC 9000XLT, Airspy R2 met SDR#, Icom 7300 voor HF

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 795
Re: Beste SDR ontvanger voor tetra
« Reactie #5 Gepost op: 15 juni 2024, 12:39:37 »
Dankvoor de reacties, ik werk nu met een glasfiberantenne voor de 11meterband, wel op redelijke hoogte ( top 8 meter boven huisdak).  Dus wellicht is een andere antenne ook een idee.

Zit er qua prestaties voor de tetra band nog een verschil tussen de airspay mini en de duurdere R2?
Mvg

Een andere, betere antenne (Diamond X50 bijvoorbeeld) maakt al een wereld van verschil, vergeleken met een antenne voor 11 meter. Je kan beter investeren in een goede antenne dan een duurdere ontvanger.

Gevoelsmatig zeg ik dat de R2 nog wat gevoeliger is (en een groter bandbreedte heeft maar dat is nioet zo belangrijk als je maar naar 1 Tetra frequentie luistert). Een groot verschil is wel, dat de Airspy Mini erg warm wordt bij gebuik. De R2 heeft dat minder.

Koop eerst een andere antenne  :)!

Offline Klette Kleve

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 60
Re: Beste SDR ontvanger voor tetra
« Reactie #6 Gepost op: 15 juni 2024, 14:41:33 »
De diamond X50 staat hier al, althans binnen in de hobbykamer 🙈
Moet nog een stijgerpijp en beugels ervoor halen, om een heel antennepark op het dak te voorkomen en het alleen voor ontvangst is hoopte ik eigenlijk dat de Imax2000 goed genoeg was.
Vermoed dat een koehoorn op de huidige stijgerpijp onder  de imax antenne teveel wind zal vangen..
UBC 3600XLT, UBC 9000XLT, Airspy R2 met SDR#, Icom 7300 voor HF

Offline Hennie

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 438
  • PC5L
Re: Beste SDR ontvanger voor tetra
« Reactie #7 Gepost op: 15 juni 2024, 14:56:20 »
Kan je die X50 niet aansluiten zoals hij nu binnen staat? Ik denk dat die meer pakt dan die Imax buiten.

Offline Klette Kleve

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 60
Re: Beste SDR ontvanger voor tetra
« Reactie #8 Gepost op: 15 juni 2024, 15:16:16 »
Ik zal het van de week eens testen :)
UBC 3600XLT, UBC 9000XLT, Airspy R2 met SDR#, Icom 7300 voor HF

Offline Klette Kleve

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 60
Re: Beste SDR ontvanger voor tetra
« Reactie #9 Gepost op: 15 juni 2024, 15:35:47 »
Net de airspy R2 besteld, van de week even wat experimenteren met de oude en nieuwe dongel en antenne
UBC 3600XLT, UBC 9000XLT, Airspy R2 met SDR#, Icom 7300 voor HF