Auteur Topic: Nieuw model Uniden scanners UBCD160DN  (gelezen 47035 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Pieter61

• Gevorderd Lid
Re: Nieuw model Uniden scanners UBCD160DN
« Reactie #435 Gepost op: 18 februari 2025, 10:00:28 »
Hallo allemaal,

Ben benieuwd of iemand al de geluidsopnames via de Butel software aan de praat heeft weten te krijgen.
Vanochtend even een geluidskaartje in de USB-poort geprikt en de scanner hierop aangesloten.
Geluid komt netjes via de speakers door, dus dat werkt.
Alleen in de Butel onder VC bij Recorder de Input Device proberen aan te geven maar daar verschijnt helemaal niets.
Zijn er meer die dit al hebben geconstateerd of ben ik de eerste die hiermee aan de slag gaat?
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik iets niet goed doe, maar daar hebben jullie dan ongetwijfeld wel de oplossing voor  :)
Ontvangers: AOR AR-DV1 | UBCD160DN | BCT15X | FDM-S3 | NRD-535 | RSP-2 & RSP-1B | HF-150 | Air!Squitter ADS-B en Flarm
Antennes: Wellbrook ALA1530LNP | AOR SA7000 | 12mtr LW | Mini-Whipe | Active Diapason | Active Flarm | MLA-30 loop | K180WLA loop | Air Omni UHF/VHF Base Antenna

Offline vdKaa

• Gevorderd Lid
« Reactie #436 Gepost op: 18 februari 2025, 12:48:24 »
Hoi Pieter.
Ik heb vorige week geprobeerd om m.b.v. Butel geluidsopnames te maken. Butel legt dan automatisch een audio-file in de map “my scanner recordings” aan. Alleen is de audio niet hoorbaar bij het afspelen. Ik heb even gekeken of het wel zou werken als ik het volume van de 160DN en/of van mijn geluidskaart (laptop) omhoog draaide. Beiden hadden geen effect. Omdat ik er hier verder niets over gelezen had heb ik het even zo gelaten. Ik ging er eigenlijk nog even vanuit dat het een gebruikersfout zou zijn ;D

Nou heb ik dit net gepost en bedenk me dat ik voor de audiobestanden van mijn 3600XLT altijd een audiokabel tussen mij laptop en de 3600XLT moet spannen. Anders werd er geen geluid via de boxen afgespeeld en werd er ook geen audio opgenomen. Ik denk dat ik , met dank aan jouw post, mijn gebruikersfout heb ontdekt  ;)
TRX-1e, UBC125XLT, UBCD160DN, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, Inrico S200

Offline hk2020hk

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #437 Gepost op: 18 februari 2025, 13:10:55 »
Dankje  Wassenaar ..!!,
 :)
Sommige mensen zoals  vdKaa  begrijpen niet dat je mensen op dit forum wilt waarschuwen!! , zodat hun niet overkomt wat mij is overkomen .
 !! gaat om veel geld toch !!.

( ik begrijp/vermoed  nu 13:30 uur , althans uit de correspondentie met die  leverancier  waarom  vdKaa zo reageer, na en een persoonlijke e-mail die ik aan hem stuur ,en dan antwoordt via dit forum !!) .
Hier laat ik het bij, en  gaat lekker verder met de hobby ..
O ja de UBCD160DN is echt snel en ook met DMR .
hk2020hk

Butel arc XT,arc 125, arc R20,arc 250,arc260,arc ic 30,arc 3500,arc 370clt,arc IC R5,arc536 basic,arc536 pro,arc IC 6,chirp,bcd36xhp sentinel,HDSR.UBCD3600XLT sentinel .

Offline Pieter61

• Gevorderd Lid
« Reactie #438 Gepost op: 18 februari 2025, 16:38:52 »
Hoi Pieter.
Ik heb vorige week geprobeerd om m.b.v. Butel geluidsopnames te maken. Butel legt dan automatisch een audio-file in de map “my scanner recordings” aan. Alleen is de audio niet hoorbaar bij het afspelen. Ik heb even gekeken of het wel zou werken als ik het volume van de 160DN en/of van mijn geluidskaart (laptop) omhoog draaide. Beiden hadden geen effect. Omdat ik er hier verder niets over gelezen had heb ik het even zo gelaten. Ik ging er eigenlijk nog even vanuit dat het een gebruikersfout zou zijn ;D

Nou heb ik dit net gepost en bedenk me dat ik voor de audiobestanden van mijn 3600XLT altijd een audiokabel tussen mij laptop en de 3600XLT moet spannen. Anders werd er geen geluid via de boxen afgespeeld en werd er ook geen audio opgenomen. Ik denk dat ik , met dank aan jouw post, mijn gebruikersfout heb ontdekt  ;)

Tja, nieuwe scanner, nieuwe/andere instellingen een vergissing is zo gemaakt.
Maar heb jij in Virtueel Control van ARC260 wel een mogelijkheid om de Input Device en het Volume in te stellen?
Hier kan ik niets selecteren.
Dat ik in het tabblad Recorder al een input Device kan kiezen is meer dan in de ARC DV1 software, daar kan ik helaas geen input Device kiezen.
Dus ik ben benieuwd hoe dat zo dadelijk gaat met de opnames met 2 scanners en natuurlijk helemaal als ik ook de BCT15X nog eens aan ProScan ga hangen.
Maar goed, eerst dit op zien te lossen.

@Werner, lees je ook mee?
Ontvangers: AOR AR-DV1 | UBCD160DN | BCT15X | FDM-S3 | NRD-535 | RSP-2 & RSP-1B | HF-150 | Air!Squitter ADS-B en Flarm
Antennes: Wellbrook ALA1530LNP | AOR SA7000 | 12mtr LW | Mini-Whipe | Active Diapason | Active Flarm | MLA-30 loop | K180WLA loop | Air Omni UHF/VHF Base Antenna

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #439 Gepost op: 18 februari 2025, 16:43:02 »
Citaat
@Werner, lees je ook mee?

Jazeker. Beperkt in mijn tijd, internet toegang is ook een dingetje, maar komt goed.
Belangrijkste punten pik ik eruit, en zijn doorgezet naar Avera.
Ook zaken welke via email/PB binnen komen worden opgepakt.
Ik heb alleen geen UBCD bij me deze week, maar op kantoor kijken ze ook mee.

Verlichting, FW update, handleiding is door Avera opgepikt en opgelost.
Meest recente is nu aanpassing bandplan (credits voor P. Post), wordt nu aan gewerkt.

Offline vdKaa

• Gevorderd Lid
« Reactie #440 Gepost op: 18 februari 2025, 20:06:55 »
@Pieter61
Nee, in het tabblad VC setup kan ik alleen aanvinken of de recorder geluidsfragmenten moet opnemen of niet (vinkje aan/uit). Verder kan ik volgens mij niets selecteren. Op mijn laptop kan ik bij de WIN10 geluidsinstellingen wel het één en ander specificeren. Daar kan ik bv. ook het volume instellen. Ik heb daar indertijd ook al mee zitten stoeien toen ik met ARC536 Pro geluidsopnamen wilde opnemen. Het was even stoeien maar nadat ik m.b.v. een audiokabel (met 3,5mm stekker aan beide uiteinden) de 3600XLT met de koptelefoonaansluiting had verbonden met de ingang voor geluid-/microfoon van de laptop werkte het. Toen kwam ook de audio van de 3600XLT over de boxen van de laptop. Ik denk dat het met de 160DN dus op dezelfde manier moet.

Ik zal morgen(ochtend) kijken of het met een audiokabel tussen de laptop en de 160DN wel werkt.

Offline Pieter61

• Gevorderd Lid
« Reactie #441 Gepost op: 18 februari 2025, 20:58:16 »
Hoi Johan,

Dit scherm bedoel ik.

Offline vdKaa

• Gevorderd Lid
« Reactie #442 Gepost op: 18 februari 2025, 21:05:42 »
Ik heb daar zelf niets ingevuld maar weet niet zeker of de laptop daar zelf al wat had geselecteerd. Ik zal morgen even kijken  ;)

Offline vdKaa

• Gevorderd Lid
« Reactie #443 Gepost op: 19 februari 2025, 11:06:48 »
@Pieter61,
@www.semefoonwinkel.nl

Ik heb de recorder/geluidsinstellingen getest. ARC260 staat op mijn oude WIN10 laptop (onboard geluidskaart).

Bij het tabblad Recorder onder “Input device” zet WIN10 automatisch: “Microsoft sound mapper”. Dit kan ik niet wijzigen.

Een goed resultaat krijg ik als ik de 160DN met een audiokabel aansluit op de microfoon-ingang van mijn laptop. Ik gebruik hiervoor een audiokabel van ACTION (€3,00 a €4,00) met 3,5mm pluggen aan beide uiteinden. Ik moet dan wel in WIN10 de microfoon activeren;

WIN10
Configuratie geluid
Invoer -> microfoon
Apparaat eigenschappen microfoon -> inschakelen
(Of via “eigenschappen microfoon”; “naar dit apparaat luisteren” aanvinken )

Je kan via het configuratiescherm Geluid het volume voor je PC boxen en het volume voor de microfoon instellen. Het volume voor de microfoon én/of de volume instelling in ARC260/Virtual Control bepalen het volume van de opname.

Als ik de audiokabel weg haal (160DN alleen via USB-kabel met laptop verbonden) dan beginnen de problemen. De Recorder van ARC260/Virtual Control neemt dan wel op maar het volume van het WAV-geluidsbestandje is heel erg laag. Eigenlijk is het nauwelijks te beluisteren.

Ik heb even gekeken hoeveel geluid er met alleen een USB-kabel op de geluidskaart binnen komt en dat was verhelderend;
-met volume 160DN op 9 dan krijgt de geluidskaart 3% geluid
-met volume 160DN op maximaal krijgt de geluidskaart 9% geluid.
(Volume instelling en versterking voor microfoon ook op maximaal getest)

Ik heb in WIN10 en de instellingen voor de geluidskaart (nog) geen manier gevonden om deze percentages te verhogen.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #444 Gepost op: 19 februari 2025, 16:12:11 »
Als ik de audiokabel weg haal (160DN alleen via USB-kabel met laptop verbonden) dan beginnen de problemen. De Recorder van ARC260/Virtual Control neemt dan wel op maar het volume van het WAV-geluidsbestandje is heel erg laag. Eigenlijk is het nauwelijks te beluisteren.

Vraagje (ik neem nooit geluid op) waarom haal je de audio kabel weg terwijl dat goed werkt?
Heb je ook met een virtuele audio kabel getest zoals bij DSD+.

Offline Pieter61

• Gevorderd Lid
« Reactie #445 Gepost op: 19 februari 2025, 18:57:56 »
@ vdKaa,
@ Semafoonwinkel.

Hier doet de ARC260 helemaal niets met opnames.
Ook op de "hoofd"ingang, waar de AR-DV1, netjes opnames maakt. doet ARC260 helemaal niets.
(Ja wel de DV1 losgekoppeld en de 160DN op de ingang van de hoofd geluidskaart.)
Ik begin het vermoeden te krijgen dar ARC260 niet om kan gaan met een pc met meerdere geluidskaarten.
Helaas is voor mij de enige mogelijkheid om met USB geluidskaarten te werken op de NUC PC.
Ik ga zo nog een ding proberen en dat is de ARC software eraf te gooien en opnieuw te installeren terwijl beide geluidskaarten zijn aangesloten maar ik vindt het een hele vreemde zaak.
Wel een keuze venster in het tabblad opnames maar daar wordt niets in weergegeven.

@ Johan, heb jij wel een volumeschuifje tot je beschikking in het tabblad?

Offline Pieter61

• Gevorderd Lid
« Reactie #446 Gepost op: 19 februari 2025, 19:43:18 »
Helaas, opnieuw installeren heeft niets geholpen.

Offline vdKaa

• Gevorderd Lid
« Reactie #447 Gepost op: 20 februari 2025, 08:45:48 »
@www.SemafoonWinkel.nl

Omdat ik even aan het testen was met diverse instellingen van de PC/geluidskaart. Ik blijf het nl vreemd vinden dat je met behulp van de USB-kabel via Virtual Control wel Record functie van de 160DN kan bedienen. ARC260 neemt ook een geluidsfragment op. Het is alleen niet/nauwelijks hoorbaar. Ik vind de truc met de audiokabel tussen de koptelefoon aansluiting van de 160DN en de microfoon ingang van de PC nl. echt een truc. Het zou niet nodig zijn als ARC260 een hoger volume aan zijn geluidsfragment zou geven. Als je PC geen geluid-/microfoon ingang heeft werkt de Record functie van ARC260 niet goed. Helaas staat er helemaal niets in de ARC260 handleiding over Virtual Control en de Record functie.

Virtual Cable heb ik nog nooit gebruikt omdat ik een DSD+ Fastlane versie heb. Ook het gebruik van Virtual Cable voor opnames bij de 160DN zou ik nog steeds raar vinden. Je gaat dan nog steeds extra dingen aansluiten omdat het volume van de Record functie in ARC260 Virtual Control niet goed lijkt te werken.

In alle eerlijkheid; ik heb bovenstaande probleem ook met ARC536 Pro. Het kan dus heel goed mogelijk zijn dat dit aan mijn laptop ligt. Misschien dat er meer Virtual Control gebruikers hun ervaring met de Record functie hier kunnen delen?

Offline vdKaa

• Gevorderd Lid
« Reactie #448 Gepost op: 20 februari 2025, 08:52:17 »
@ Johan, heb jij wel een volumeschuifje tot je beschikking in het tabblad?

Hoi Pieter. Ik heb in het tabblad Record naast Input device een vakje Status Volume. Dit is bij mij een leeg vakje (geen schuifje).

Offline Pieter61

• Gevorderd Lid
« Reactie #449 Gepost op: 20 februari 2025, 10:02:06 »
Hier wil het voor geen meter.
En dat is toch heel erg vreemd aangezien de opname vanuit andere scanners wel werkt.
Ook andere apparatuur werkt goed via de externe geluidskaarten dus dat kan het probleem echt niet zijn.
De gekkigheid met Windows10 is mij niet vreemd maar dit slaat echt alles. Maar alle ingangen kan ik netjes via de speakers afspelen dus werkt het systeem.
Ook al via de mail met Gommert bezig maar helaas leidt het nog niet tot een werkend geheel.
Hij adviseerde om de line-in te gebruiken. Ok\e, een andere geluidskaart aangesloten met een line-in maar werken ho maar.
Ik stop er even mee en pak het over een week of zo wel weer op, dit begint nu te frustreren en dat moeten we niet hebben.