Auteur Topic: Nieuw model Uniden scanners UBCD160DN  (gelezen 47276 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Nick1964

• Geregistreerd luisteramateur bij de VRZA, W.A.C en de Papa Whiskey Club.
  • Gevorderd Lid
  • Radioactief sinds 1974 ;)
Re: Nieuw model Uniden scanners UBCD160DN
« Reactie #375 Gepost op: 10 februari 2025, 14:35:34 »
Die scheepvaart ga je echt wel ontvangen, bij mij haalde ik, op de buitenantenne met verzwakker, ook de post ijmuiden binnen en ik zit in Leiden.
Als jij in het Rijnmond gebied zit dan zit je stukken dichterbij. Ontvangstgarantie heb je nooit maar dat moet ie echt doen, tenzij je echt in het beton zit zoals ik.

Ik zal voor de duidelijkheid proberen te omschrijven wat mijn situatie is en waarom ik wel die buitenantenne nodig heb.
Vanwege geluidsnormen (drukke weg) is mijn woning voorzien van 35 cm dik gewapend beton, triple glas (dus 3 lagen) ik zit bijna in de perfecte kooi van Faraday, zelfs mijn balkon heeft dikke voorzetramen ( die welliswaar open kunnen ) om aan die strenge geluidsnormen te kunnen voldoen.

Ik heb veel scanners gehad en weer weggedaan, omdat ik de storingsbron die ik heb niet kon identificeren. Ik kan het voor 300 euro oplossen (dikke slijpschijf) en daarna zal ik vermoedelijk in een cel terechtkomen waar een scanner niet is toegestaan ;) Nu ik het weet zoek ik naar de scanner die er ondanks alles toch nog wat van kan maken.
Dat heeft veel geld gekost want je verkoopt bijna altijd met verlies.
Probeer als het lukt met de verkoper een afspraak te maken, als het niet lukt mag ik dan met bijbetaling uitwijken naar een ander model.
Scanners: 2X AOR AR-DV1,Uniden UBC-125XLT, 2 X SDS100E, Alinco DJ-X100E
Antennes: Moonraker Discone, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N
Versterkers: JIM 75 en 100,Moonraker MPR-2000. Noolec LaNA.
Porto's. Anysecu N61 Pro,Estalky E610, Inrico S-200.

Met mijn dyslexie heb ik soms wat hulp nodig

Offline BobHGL

• Gevorderd Lid
« Reactie #376 Gepost op: 10 februari 2025, 15:11:57 »
Wat ook opvallend is, is dat mijn 160DN het niet zo goed doet op een goede buitenantenne (X50 op 11 meter hoog en een beetje mijn "referentieantenne"). Dan hoor ik niet zoveel. Hang ik echter de 160DN aan mijn discone (die lager opgesteld is en minder goed ontvangt t.o.v. de X50) dan hoor ik opeens veel- en veel meer. Dus antenne is slechter maar de 160Dn doet het er beter op. Conclusie kan niet anders zijn dan dat het een gevoelige scanner is, maar niet goed bestand is tegen harde signalen.

Met de AOR AR-DV10 heb ik ook dat ik een bepaald TETRA-signaal ontvang met een goed antennetje in huis, maar niet met de X50 buiten. En dat wil niet zeggen dat het een slechte scanner is zoals sommigen denken.

En dat ie gevoelig is merk je dan wel als je 'm meeneemt met een gewoon antennetje op de scanner. Dan pikt ie van alles en nog wat op. Maar dat is natuurlijk ook waar deze scanner voor bedoeld is en dat doet ie goed en dan is het ook een hele leuke scanner.

Precies. Hier ligt mijn UBCD160DN met een stubby bij de voordeur om mee te nemen naar buiten, net als de AOR AR-DV10. In huis op de buitenantennes gebruik ik andere scanners/ontvangers.
Als je irreële verwachtingen hebt van een scanner zul je teleurgesteld worden.

Offline Nick1964

• Gevorderd Lid
« Reactie #377 Gepost op: 10 februari 2025, 16:11:06 »
Ik reageer even op je laatste regel, ik heb sterk het vermoeden dat er steeds meer op de man wordt gespeeld,niet perse door jou of naar mij,maar als je de goedkoopste Uniden 125 neemt, die doet het overal prima juist ook met een buitenantenne, wat is irrieel ? Als je de goedkoopste scanner van hetzelfde merk vergelijkt met dit duurdere model dan is een aansluiting op een buitenantenne geen irriele verwachting. Bovendien verwijzen ze op bladzijde 48 van de user manual zelfs bij een gebrekkige ontvangst van bepaalde functies er naar  dat je de antenne en coax moet nakijken.
Regelmatig wordt,ook bij andere mensen, door andere mensen,door handelaren ,verwezen naar het gebruik van een buitenantenne.

Ik heb nergens een eis gesteld anders had ik gewoon gezegd, Werner neem het ding terug, hij voldoet niet aan de normen.
Ik heb gewerkt aan oplossingen in de hoop mensen hier mee te kunnen helpen.
Zelfs met complete oplossingen en links naar gebruikte onderdelen.
Als je van iedere handscanner gaat zeggen, sorry het is een handscanner, dus die moet je meenemen en verder niet zeiken (opnieuw met nadruk dat JIJ dat niet gezegd hebt) dan kunnen er tig topics dicht.

Dit is een nieuwe scanner, waar je als gebruiker, op een openbaar forum, je ervaringen mag delen zodat een ander daar wat aan heeft.
Ook zodat een eventuele fabrikant er misschien wat aan heeft, de praktijk is anders dan de testbank. Of eventuele andere mensen er op kan wijzen dat er ook minpunten zijn.
De algemene tendens is nu, gebruik geen buitenantenne en gebruik hem niet in omgevingen met sterke signalen want dan kan ie raar doen.
Met opmerkingen naar gebruikers/kopers dat hun verwachting irrieel is,schiet je niet op en draag je niet bij aan het topic.
Irrieel is daarnaast voor een ieder anders en bij scanners en andere dingen nooit een uitgemaakte zaak.
Zet in de gebruiksaanwijzing dan een waarschuwing dat bij het gebruik van een buitenantenne in bepaalde omstandigheden of individuele omstandigheden, ongewenste resultaten kunnen optreden.

Vanwege het onplezierige sfeertje wat er nu naar mijn mening in dit topic gaat hangen trek ik me er uit terug.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #378 Gepost op: 10 februari 2025, 16:12:50 »
Ik denk dat we maar eens een slotje op dit onderwerp moeten zetten.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #379 Gepost op: 10 februari 2025, 16:26:20 »
Ik denk dat er juist geen slotje op moet.
Er wordt volop informatie uitgewisseld.
Ik zie alleen maar positieve, en ook kritische bijdragen.
Voor iedereen is dit leerzaam. Dat is juist het doel van een forum.

Net als de perfecte antenne, bestaat de perfecte scanner ook nog steeds niet.
Meerdere gebruikers hebben duidelijk aangetoond dat het geheel, omgeving-antenne-scanner een afgestemd geheel vormen.
Dat is met iedere scanner het geval.

Offline vdKaa

• Gevorderd Lid
« Reactie #380 Gepost op: 10 februari 2025, 16:26:41 »
Ik snap je punt Johan, maar het zou wel jammer zijn. Er wordt nl. ook genoeg relevante info op gedeeld.
TRX-1e, UBC125XLT, UBCD160DN, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, Inrico S200

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #381 Gepost op: 10 februari 2025, 16:54:21 »
Laten we het in ieder geval wel leuk houden hier.
Ik heb zelf niet het gevoel dat er op de man wordt gespeeld.
Bepaalde reacties kunnen misschien soms vervelend overkomen maar zijn denk ik niet zo bedoelt.
Ik merk dat er mensen zijn die met veel passie met de hobby bezig zijn en dat moeten we waarderen.
Laten we elkaar ook respecteren.

Offline BobHGL

• Gevorderd Lid
« Reactie #382 Gepost op: 10 februari 2025, 17:07:11 »
Ik heb zelf niet het gevoel dat er op de man wordt gespeeld.

Ik ook niet. Wel dat het al meermaals zo is opgevat.
Als je verwacht dat je politie kunt ontvangen met een UBCD160DN omdat die digitale signalen aankan dan is dat een irreële verwachting. Als je de scanner dan koopt om er politie op te ontvangen, zul je teleurgesteld worden.
Een handscanner aansluiten op een buitenantenne kan prima werken, maar het kan ook slechter werken dan met een simpele antenne, afhankelijk van de situatie bij de persoon die het probeert. Werkt het dan is het mooi meegenomen. Maar geen enkele verkoper zal garanderen dat een handscanner goed zal werken op een buitenantenne.

Offline Wieluistertweetmeer

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #383 Gepost op: 10 februari 2025, 18:43:44 »
Persoonlijk volg ik dit topic met grote interesse, de bijdrage's van Nick 1964 vind ik interessant en goed onderbouwd. Wat betreft verwachtingen van een scanner ben ik een beetje ambivalent. Ik gebruik thuis nu een 125xlt aan een discone, op de  rubberduck of de RH771 ontvang ik thuis eigenlijk niets, eigenlijk alleen de repeater van IJsselstein . Op de discone hoor ik van alles en met goede kwaliteit. ( marifoon uit haven van Rotterdam, LPD uit wijde omgeving, 70 cm en 2 mtr amateurs, pmr uit nabijgelegen woonwijk en restaurant. met tot nog toe onbekende locatie enz enz). Luchtvaart ontvang ik wel maar vaak lijkt het alsof het halverwege de zin wegvalt, of het is onverstaanbaar, heeft ook niet echt mijn interesse eigenlijk.  Onderweg gebruik ik vaak de rubberduck om praktische redenen. Nu vraag ik me af als de 160 op een buiten antenne niet zo lekker gaat, ontvangt hij op zijn eigen antenne dan vergelijkbaar als mijn 125 op de buiten antenne, of moet ik dat anders zien? En waar staat de 3600xlt in dit verhaal , is dit de overtreffende trap van de 160 of vervangt de 160 de 3600 voor een groot deel en is de meerprijs van de 3600 het eigenlijk niet meer waard? Kortom interessant topic, zeker niet achter slot en grendel doen, ik kijk uit naar de release van de 260 DN, dan volgt er waarschijnlijk weer een hele reeks met bevindingen, interessant voor een eventuele aankoopbeslissing.  Respect is altijd een goed uitgangspunt, ieder heeft zijn eigen overwegingen om een scanner te gebruiken zoals hij\zij dat doet, we kunnen niet allemaal een hele batterij aan ontvangers neerzetten immers.  :)

Online WH521

• Gevorderd Lid
« Reactie #384 Gepost op: 10 februari 2025, 18:45:59 »
https://imgur.com/a/V4hxJCm

In het begin is de P2000 zender actief,zodra die klaar is zie je het signaal omhoog schieten..bij de 160 verdween dat eerste stukje gewoon onder de squelch drempel.
Zet ff het geluid aan ;) Dit is ijmuiden approach.

https://imgur.com/a/Pl00vyJ

Hier is het nog duidelijker te zien.

Dit is erg herkenbaar. Hier staat een P2000 mast op circa 1,5km maar wel in het zicht van de disconne.
Bij de RTL-SDR en 125xlt is dezelfde DB vermindering te horen/zien, bij de BCT15X is het compleet weg en de 9000xlt heeft nergens last van.
Nog geen tijd gehad/genomen om de 160 te vergelijken op marifoon.

Offline Pieter61

• Gevorderd Lid
« Reactie #385 Gepost op: 10 februari 2025, 20:38:07 »
Ik denk dat we maar eens een slotje op dit onderwerp moeten zetten.

Dat zou ik aan een kant heel erg jammer vinden.
Ni denkt natuurlijk de titel de lading niet meer helemaal aangezien de UBCD160DN al in ruime mate is verkocht.
Misschien is het handig/beter om bovenin dit onderwerk een nieuw onderwerp te plaatsen over instelling en gebruik van de UBCD160DN (en mogelijk in de toekomst ook voor de 260)
Mooi met een punaise vast zetten conform de onderwerpen over de UBC3600 en de AOR AR DV1 en DV10.
Gaan we van de aankondiging van de scanners, de introductie nu over naar een gebruikers onderwerp.
Ontvangers: AOR AR-DV1 | UBCD160DN | BCT15X | FDM-S3 | NRD-535 | RSP-2 & RSP-1B | HF-150 | Air!Squitter ADS-B en Flarm
Antennes: Wellbrook ALA1530LNP | AOR SA7000 | 12mtr LW | Mini-Whipe | Active Diapason | Active Flarm | MLA-30 loop | K180WLA loop | Air Omni UHF/VHF Base Antenna

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #386 Gepost op: 10 februari 2025, 22:33:36 »
Ik ben aan het twijfelen om een 160DN aan te schaffen.
Echter lees ik op dit forum dat de ontvangst minder is dan de 125 XLT
Ik wil de scanner enkel mobiel gebruiken.
Daarom de vraag hoe de vergelijking tussen de 160DN en de 125 XLT dan is.

Als je de scanner vooral portable of mobiel gebruikt, dan zou ik zeker voor de 160DN kiezen. Hij is minstens net zo gevoelig als de 125. Alles wat je met de 125 kunt ontvangen, kan je ook met de 160Dn ontvangen. Maar met de 160Dn kan je dan ook nog eens allerlei digitale netwerken volgen en als je een beetje stevig signaal hebt, dan schakelt ie razendsnel over naar de juiste digitale mode.

Enige nadeel zou kunnen zijn dat de 160DN geen CloseCall heeft.

En het is denk toch wel handig iets van een magneetvoet op je auto te zetten.

Offline Nick1964

• Gevorderd Lid
« Reactie #387 Gepost op: 11 februari 2025, 12:02:26 »
Nu vraag ik me af als de 160 op een buiten antenne niet zo lekker gaat, ontvangt hij op zijn eigen antenne dan vergelijkbaar als mijn 125 op de buiten antenne, of moet ik dat anders zien?

Het antwoord is nee, de ontvangst van de 125 met buiten antenne is zeer zeker niet vergelijkbaar met de 160DN op een binnen antenne..
Als je de 125 en de 160 buiten gebruikt op het rubber duckje dan ontvangt de 160 meer. (afhankelijk van waarna je luistert,maar het is geen toverdoos)
Ga je binnen luisteren op de discone dan doet de 125 het prima,maar is de kans redelijk dat de 160 het slechter doet in bepaalde frequentie gebieden, met name de VHF.
De 3600 is in het begin vrij moeilijk te programmeren en dat kan je afschrikken. Ik heb nu 2 stuks sds100E gekocht en die doen het prima op de buiten antennes op de storing van de P2000 na. Als je veel binnen luistert op de discone dan adviseer ik de 3600 boven de 160.

Op persoonlijke titel en eigen ervaring.

Offline vdKaa

• Gevorderd Lid
« Reactie #388 Gepost op: 11 februari 2025, 12:18:01 »
Is er al iemand die de attenuator via het toetsenbord op de 160DN zelf heeft uitgeprobeerd?

De F-toets + 7 (ATT) kort indrukken lijkt voor het verzwakken voor één frequentie wel te werken. Maar in de Engelstalige gebruiksaanwijzing staat dat er ook een algemene verzwakker voor de 160DN kan worden ingesteld. Dat zou moeten kunnen door langer op de F-toets te drukken en dan 7 (ATT) indrukken. Wat ik ook probeer en in welke variant ook, de algemene verzwakker voor de 160DN lijkt niet te werken.

Omdat hierna de 160DN helemaal niet meer op een combinatie F-toets + 7 (ATT) reageerde heb ik daarna een factory reset uitgevoerd en daarna m.b.v. Butel 260 de programmering weer terug gezet. Ik wacht de reactie’s op deze vraag even af voordat ik de verzwakker weer ga uitproberen  ;D
TRX-1e, UBC125XLT, UBCD160DN, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, Inrico S200

Offline Nick1964

• Gevorderd Lid
« Reactie #389 Gepost op: 11 februari 2025, 17:04:28 »
Bij mij werkte dat met de toetscombi ook niet, dus met shift de hele att colom in butel geselecteerd en dat bovenaan op on zetten, dan heb je de hele range te pakken.