Beste forumleden
Een wat ingewikkeld verhaal/vraag maar ik weet niet hoe ik het makkelijker kan maken
Al vanaf kleins af aan ga ik bijna elk jaar naar Servië toe (waar mijn vader vandaan komt) om mijn familie te bezoeken, deze reis gaat per auto. Sinds kort gaat ook de scanner mee. Tot nu toe heb ik er geen problemen mee gehad maar is het bij de reguliere grenscontrole (Hongarije-Servië) tot nu toe ook nooit gecontroleerd.
Maar om geen problemen te krijgen aan de grens en evt mobiele grenscontroles in de andere doorreislanden heb ik tijdens de reis enkel
vergunningsvrije frequenties (PMR, 27Mhz etc) erin staan, en een aantal amateurzenders/repeaters erin staan die heel makkelijk op internet te vinden zijn en dus aan te tonen.
maar nou is mijn vraag,
Is in de landen Duitsland en Oostenrijk het toegestaan om ook naar de
luchtvaart te luisteren?
(ik weet wel dat een scanner is toegestaan in deze landen mits ie aan een aantal criteria voldoet zoals het CE teken etc.)En is in Hongarije en Servië het uberhaupt wel toegestaan om een scanner te bezitten, zoja, wat mag je ermee beluisteren?
Voor Servië zie ik wel vaker scanners en apparatuur voorbijkomen op internet, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het ook meteen legaal is.
Ik heb ook research gedaan naar de regelgeving op internet voor alle betreffende landen maar daar word ik niet wijzer van, ook omdat de ene site zegt van wel en de andere site zegt van niet.
Ik weet dat Servië voor de meesten een onbekend land is of kan zijn, of dat mensen er slechte ervaringen mee kunnen hebben (bijv de oorlog). ik probeer dat ten alle tijde zo veel mogelijk te respecteren. Ondanks dat het een lastig onderwerp is hoop ik dat er iemand hier ervaring mee heeft/kennis van heeft.
Als er iemand is die een betrouwbare bron/doorverwijzing van het internet heeft voor de desbetreffende landen (bijv van de overheid) ontvang ik die ook graag!
Groetjes
Dani