« Gepost op: 29 april 2013, 19:56:20 »
SAIT Zenitel haalt Senegalees contract van 2,5 miljoen euro binnen
Opsteker voor systeemintegrator SAIT Zenitel: het mag maritiem nood- en veiligheidssystemen bouwen om Senegalese kust te beveiligen. Andere Vlaamse bedrijven genieten mee.
ENGINEERINGNET.BE – De Vlaamse systeemintegrator SAIT Zenitel meldt voor 'een bedrag van meer dan 2,5 miljoen euro in de eerste fase' een nieuw contract verworven te hebben van de overheid in Senegal.
Dat land wil te allen koste herhaling voorkomen van scheepsrampen zoals die met de 'Joola'. Die schipbreuk maakte op 26 september 2002 meer dan 1.800 slachtoffers. Het risico op rampen wordt groter en groter, vermits het zeevaartverkeer voor kust van Senegal sterk aan het toenemen is.
De Senegalezen hebben een nieuw departement gecreëerd dat die betrachting moet concretiseren: de HASSMAR, wat staat voor 'Haute Autorité chargée de la Coordination de la Sécurité Maritime et de la Protection de l’Environnement marine'. HASSMAR zal het zeeverkeer vanuit een centrale basis in Dakar (de MRCC) monitoren.
Het Vlaamse SAIT Zenitel steekt de internationale concurrentie de loef af door het contract binnen te halen om de volledige infrastructuur te installeren.
Concreet gaat het om een geïntegreerd GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System) gekoppeld aan een VTS-systeem (Vessel Tracking Service).
Via die systemen kunnen schepen in moeilijkheden communiceren met de Senegalese MRCC-basis zodat de hulpdiensten tijdig en op een gecoördineerde manier kunnen tussenkomen volgens de internationale standaarden en normen die door het IMO worden opgelegd.
Daarnaast omvat de bestelling ook een draadloos sensornetwerk op de kuststrook – bestaande uit radar-, camera- en AIS-systemen – voor monitor van het verkeer, en lokale opleiding van de operatoren.
Toch niet onbelangrijk: de MF/HF-zenders zijn door SAIT Zenitel zelf ontwikkeld en worden in België onder strikte kwaliteitsnormen gebouwd. Bovendien, zo stelt het bedrijf, 'heeft SAIT Zenitel ervoor geopteerd om andere Belgische kwaliteitsproducten te integreren in haar design."
Zo mag bijvoorbeeld het Belgische Automation de energiecomponenten en Barco de videowalls toeleveren. De civiele werken en het onderhoud gaan ook naar een Belgisch bedrijf: SATCOM.
Zenitel: 'Deze referentie is enorm belangrijk voor onze verdere internationale groei. We zijn met deze MF/HF-zenders ook actief is op andere markten zoals defensie en luchtvaart." << (BB) (foto: SAIT Zenitel)
ACHTERGROND
Het GMDSS ('Global Maritime Distress and Safety System', wat 'Wereldwijd Maritiem Nood- en Veiligheidssysteem' betekent) is een wereldomvattend maritiem communicatiesysteem dat deel uit maakt van SOLAS ('Safety Of Life At Sea') en gebruik maakt van DSC- en satellietcommunicatie.
Vessel Traffic Service (vaak afgekort tot VTS) dient om scheepvaart te coördineren in verkeersscheidingsstelsels van en naar havens en over een drukbevaren kuststrook of rivier. Het kan worden vergeleken met de luchtverkeersleiding bij het vliegverkeer en maakt eveneens gebruik van radartechnologie.
SAIT Zenitel kan terugblikken op meer dan 30 jaar ervaring in dit domein en meer dan 55 referenties op verschillende continenten.
Gelogd3771 - -1
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)