Hoi Janos,
Van je familie moet je het hebben zeggen ze weleens. Nou voor jou is dat een prettige bijkomstigheid.
Fijn zo'n zoon, dicht bij het vuur. Zal voor jou een hoop voordeel opleveren.
Wat ik las heb jij reeds de witte 12' kabel RG59 en deze heeft dubbele afscherming (folie en dungevlochten mantel). Die kun je goed gebruiken.
Wat nog beter is, is de groene kabel. Deze wordt veel bij CAI-systemen gebruikt om van de kast naar de woningen te gaan. Deze is iets dikker, heeft ook goede dubbele afscherming alleen 1 nadeel. En dat is de stijfheid of stugheid. Deze kabel is wat minder mooi strak te leggen in huis. Bochten e.d. heeft meer ruimte nodig.
Wil je nog betere kwaliteit dan moet je b.v. Belden kabel nemen. Deze hebben 100 % folie en 95% gevlochten mantel.
Maar gezien het feit dat jij je versterker bij de antenne zet, kun jij de kabeldemping opheffen door meer versterking te geven. Het gaat puur om ontvangst dus is een standaard RG59 kabel voor in huis mijn inziens voldoende.
Om te voorkomen dat je teveel versterkt en daardoor ook de NF (Noise Factor), kun je het beste met een ontvanger vóór de versterker, dus bij de antenne, een continue milsatcomsignaal (b.v. 250.650 MHz) oppikken en kijken wat voor signaalsterkte die heeft.
Als je installatie klaar is, draai je je versterking dusdanig omhoog dat je bij ontvangst van die milsatcom weer hetzelfde niveau krijgt. Mogelijk, maar dat ligt aan je NF, kun je daarna je versterking wat omhoogdraaien wat alleen maar meegenomen is maar hou je NF en oversturing in de gaten.
Ondanks mijn goedgemeende adviezen en wat je ook gaat gebruiken, hou als stelregel altijd aan:
Hoe beter de kabel, des te minder kabeldemping, des te minder versterking nodig dus des te minder de NF.
Succes,