Auteur Topic: Project Milsatcom  (gelezen 679031 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline counterstrike

• Top Lid
Re: Project Milsatcom
« Reactie #975 Gepost op: 28 oktober 2009, 22:04:24 »
Hans,

We kennen elkaar een beetje en ik til er beslist niet te zwaar aan, ook ik hou van de verschillende inzichten en denk dat we op die manier van elkaar kunnen leren.

Janos heeft inmiddels duidelijk partij gekozen in deze  :)

Die afspraak dat staat, ik mail je binnenkort, hoop dat je dan niet bent verhuisd  :P

Groeten,
Peter
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Icom R20 / Icom R8500

Comet 3 bander,  Burdewick VTA-1

HF:
15 meter draad met RF Systems balun.

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #976 Gepost op: 28 oktober 2009, 22:23:38 »
De spullen komen uit de CAI industrie, dus geen Gamma. De splitters zijn
van het professionele Tratec type. F-connectors heb ik zat, zelfs twee originele
F krimptangen. De versterker wordt waarschijnlijk een Kathrein, ook professioneel dus.
Mogelijk krijg ik ook nog RG-59 kabel. En Hans, het is geen kwestie van nadoen ;) .
Ik probeer om met zo eenvoudig en goedkoop mogelijke middelen een zo goed mogelijk
resultaat te krijgen zoals ik al gezegd had bij mijn zelfbouw antenne's.
Ik ben ook materiaal aan het verzamelen om een helical antenne te maken en
ik ga ook nog eens een kruis-yagi maken.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline Hanso

• Gevorderd Lid
« Reactie #977 Gepost op: 29 oktober 2009, 08:19:34 »
Hoi Janos,

Ik maakte ook maar een grapje, vandaar mijn smilie.

Ik geef je groot gelijk en ik hoop dat je daarmee de demping in je lange coaxkabel kunt opheffen.
Je hebt mooie antenne-materialen aangeschaft,dus daar moet het zondermeer goed mee gaan lukken.

Kun je je Kathrein versterker ook regelen? Want dat is ideaal en voorkom je oversturing.

Heel veel succes!
Groeten,
Hans

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #978 Gepost op: 29 oktober 2009, 09:48:42 »
Dat had ik ook begrepen dat het een grapje was. :P
Ik was gisteravond even bij mijn oudste zoon en die is projectleider bij een
groot infrastructuur bedrijf. Het antenne gebeuren kwam ter sprake en hij zei
dat er bij hun wel eens het een en ander over bleef bij renovatie en dergelijke.
De coax kabel had hij nog in zijn schuur liggen samen met wat splitters en voor
de rest zou hij vandaag even kijken. Vroeger werd in de CAI veel Kathrein gebruikt
dus ik verwacht dat het zo iets wordt. Ik heb een goede regelbare versterker gevraagd
met liefst een externe voeding. Mogelijk kan hij ook RG-59 voor me versieren en ik vraag
me af welke coax ik dan het beste kan gebruiken om naar de derde verdieping te trekken.
Ik wacht het wel af wat er komt.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline Hanso

• Gevorderd Lid
« Reactie #979 Gepost op: 29 oktober 2009, 10:30:53 »
Hoi Janos,

Van je familie moet je het hebben zeggen ze weleens. Nou voor jou is dat een prettige bijkomstigheid.
Fijn zo'n zoon, dicht bij het vuur. Zal voor jou een hoop voordeel opleveren.

Wat ik las heb jij reeds de witte 12' kabel RG59 en deze heeft dubbele afscherming (folie en dungevlochten mantel). Die kun je goed gebruiken.
Wat nog beter is, is de groene kabel. Deze wordt veel bij CAI-systemen gebruikt om van de kast naar de woningen te gaan. Deze is iets dikker, heeft ook goede dubbele afscherming alleen 1 nadeel. En dat is de stijfheid of stugheid. Deze kabel is wat minder mooi strak te leggen in huis. Bochten e.d. heeft meer ruimte nodig.
Wil je nog betere kwaliteit dan moet je b.v. Belden kabel nemen. Deze hebben 100 % folie en 95% gevlochten mantel.

Maar gezien het feit dat jij je versterker bij de antenne zet, kun jij de kabeldemping opheffen door meer versterking te geven. Het gaat puur om ontvangst dus is een standaard RG59 kabel voor in huis mijn inziens voldoende.
Om te voorkomen dat je teveel versterkt en daardoor ook de NF (Noise Factor), kun je het beste met een ontvanger vóór de versterker, dus bij de antenne, een continue milsatcomsignaal (b.v. 250.650 MHz) oppikken en kijken wat voor signaalsterkte die heeft.
Als je installatie klaar is, draai je je versterking dusdanig omhoog dat je bij ontvangst van die milsatcom weer hetzelfde niveau krijgt. Mogelijk, maar dat ligt aan je NF, kun je daarna je versterking wat omhoogdraaien wat alleen maar meegenomen is maar hou je NF en oversturing in de gaten.

Ondanks mijn goedgemeende adviezen en wat je ook gaat gebruiken, hou als stelregel altijd aan:
Hoe beter de kabel, des te minder kabeldemping, des te minder versterking nodig dus des te minder de NF.
Succes,
Groeten,
Hans

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #980 Gepost op: 29 oktober 2009, 11:26:32 »
De kabel die ik nu heb is een grijs/beige kabel met folie + gevlochten afscherming,
massieve kern en is inclusief de buitenmantel 7 mm dik. Deze kabel wordt evenals
de groene gebruikt voor huisaansluitingen, alleen is de groene ook geschikt voor buiten.
Ik heb twee groepen antenne's op mijn schuur dus ik wil twee stukken kabel van ongeveer 5 meter
van mijn schuur naar mijn huis brengen, in mijn huis een klein kastje plaatsen met twee chassisdelen
en van daar één kabel naar de derde verdieping brengen zodat ik beneden kan kiezen welke antenne
ik wil gebruiken. Het mooiste zou zijn als ik in mijn huis aan het begin van de kabel naar boven de
versterker kan plaatsen anders zit ik met het probleem van twee kabels buiten, dus eigenlijk twee versterkers.
Desnoods kan ik de versterker wel bij de Milsat antenne in de schuur zetten, de andere antenne's zijn voor
onder andere amateurontvangst en deze signalen zijn eigenlijk sterk genoeg.
Belden kabel ken ik wel maar dit is zo vreselijk duur dat ik daar maar niet aan begin.
Ik kan de kabel in mijn huis vrijwel volledig uit het zicht leggen dus wat dat betreft zijn er geen problemen.

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #981 Gepost op: 29 oktober 2009, 13:02:11 »
Ik heb nu zo'n zelfde stuk zwarte coax gekregen, ziet er verder hetzelfde uit als die andere.
Ik heb totaal vier versterkers gekregen, drie maal Kathrein en één maal Bosch, alleen ben ik bang dat ik er niet veel aan heb.
Het zijn grote groepsversterkers met een voedingsspanning van 28 tot 65 Volt, coax gevoed.
De gewone huisversterkers gebruiken ze niet. Ik denk dat ik dit maar op Marktplaats zet.
Verder heb ik nog wat andere kabel, filters, splitters en galvanische scheidingen gekregen.
Ik ga nu eerst de kabel leggen en dan kijken hoe de ontvangst is zonder versterker.
Ook heb ik een flink stuk gegalvaniseerd koper gekregen van twee verschillende diktes.
Hiervan ga ik proberen een Helical antenne te maken.

Offline counterstrike

• Top Lid
« Reactie #982 Gepost op: 29 oktober 2009, 20:34:57 »
Vanf heden op mijn website: http://home.wanadoo.nl/psdedeugd/ een clear satcomopname van een satcomluisteraar uit NL die mogelijk verband houden met de proeflancering van de Amerikaanse ARES raket.

Voor de liefhebbers, 252,3000 is vanavond ook weer actief in AM met vluchten boven Afghanistan.

Groeten,
Peter
VHF/UHF

HF:

Offline Hanso

• Gevorderd Lid
« Reactie #983 Gepost op: 29 oktober 2009, 21:14:48 »
Hallo Janos,

Controleer wel of de zwarte kabel 75 ohm is, voor hetzelfde geld is het 50 ohms kabel.  ;)

Wat betreft je groepsversterker is het belangrijk te weten of deze per kanaal versterkt of breedbandig.
Als het kanaalversterkers zijn heb je er inderdaad niets aan. Zijn het breedbandige versterkers dan is de vraag: welk frequentiegebied ?

Ik ben bang dat het kanaalversterkers zijn. Google even met de typecodering, dan kom je er zo achter.

Succes,
Groeten,
Hans

Offline Hanso

• Gevorderd Lid
« Reactie #984 Gepost op: 1 november 2009, 09:14:30 »
"Vanf heden op mijn website: http://home.wanadoo.nl/psdedeugd/ een clear satcomopname van een satcomluisteraar uit NL die mogelijk verband houden met de proeflancering van de Amerikaanse ARES raket".

Peter dit is UFO-F2 sat Q03. Klopt dit wel ??
Groeten,
Hans

Offline counterstrike

• Top Lid
« Reactie #985 Gepost op: 2 november 2009, 20:07:46 »
Citaat van: "Hanso"
"Vanf heden op mijn website: http://home.wanadoo.nl/psdedeugd/ een clear satcomopname van een satcomluisteraar uit NL die mogelijk verband houden met de proeflancering van de Amerikaanse ARES raket".

Peter dit is UFO-F2 sat Q03. Klopt dit wel ??

Hallo Hans,
Dat was mij duidelijk, omdat ook ik mijn twijfels heb, had ik voor de oplettende lezer het woord "mogelijk" in deze zin opgenomen.

De reden dat ik het toch als zodanig vermeld heb, is dat activiteiten op de Atlantische Oceaan, een gebied wat deze satelliet ook bestrijkt, tot de mogenlijkheden zou  kunnen behoren.

Met vriendelijke groet,
Peter
VHF/UHF

HF:

Offline counterstrike

• Top Lid
« Reactie #986 Gepost op: 2 november 2009, 20:09:52 »
Vandaag heeft Mystery Ronald een 5 tal nieuwe UHF frequenties van de Duitse COMSATBW-1 ontdekt.

Kijk voor meer info op: http://home.wanadoo.nl/psdedeugd/
Mooi werk Ronald !
VHF/UHF

HF:

Offline Hanso

• Gevorderd Lid
« Reactie #987 Gepost op: 3 november 2009, 19:48:01 »
Ik heb vandaag tussen de Cosmos en Gonets wat keren de 5 frequenties beluisterd.
Bijna allemaal vandaag actief geweest met zeer sterke signalen. Alleen draaggolf hoorbaar, geen data of info.
Groeten,
Hans

Offline counterstrike

• Top Lid
« Reactie #988 Gepost op: 3 november 2009, 20:02:36 »
Citaat van: "Hanso"
Ik heb vandaag tussen de Cosmos en Gonets wat keren de 5 frequenties beluisterd.
Bijna allemaal vandaag actief geweest met zeer sterke signalen. Alleen draaggolf hoorbaar, geen data of info.

Klopt Hans,
Opvallend was ook de variatie in de signaalsterkte, mogenlijk wordt dit veroorzaakt door draaibare antenne's.
De recente Skynet satellieten beschikken ook over deze functie, het doel hiervan is om ongewenste signalen
te onderdrukken (google maar eens op Skynet 5). Net weer 250,9000/259.4250

Nog gewijzigde Gonets frequenties waar genomen ?

Ik ben met name geintresseerd in de frequenties van Gonets D1.5/1.6/1.7/1.9

Groeten,
Peter
VHF/UHF

HF:

Offline counterstrike

• Top Lid
« Reactie #989 Gepost op: 4 november 2009, 20:03:39 »
Vandaag was 268,0500 weer actief met Italiaanse Marine in klare taal, opname staat op mijn website:

http://home.wanadoo.nl/psdedeugd/

Vandaag ook weer testsignalen op diverse frequenties van de Comsatbw-1.
VHF/UHF

HF: