Ik heb een vraagje over het programma Orbitron.
Het volgende viel mij zojuist op:
Ik gebruik de laatst uitgekomen TLE file van Peter en volgens deze file
zou er zojuist een ISS overgang geweest zijn om 18.40 uur.
Als ik nu naar de APRS berichten kijk die ik ontvangen heb dan was deze overgang al om 18.25 uur.
Is hier een verklaring voor en hoe kan ik exact zien wanneer de ISS overgangen over Europa zijn.
Hallo Jan,
Een satellietovergang duurt altijd enige minuten. Dat kan varieren van 5 min tot 20 minuten afhankelijk van de positie en dekkingsgebied waar jij en de sat zich bevinden.
Als je op de sat klikt kun je hem in zijn baan/grondspoor vastklikken en kun jij zo zien hoelaat hij binnen bereik komt, AOS (Arrival Of Signal) en schuif je verder over de baan met je muis, dan zie je waneer hij buiten bereik raakt. LOS (Lost Of Signal)
APRS geeft jou maar 1 tijdstip aan terwijl de overgang makkelijk heeft gelopen van b.v. AOS: 18.15 en LOS om 18.45 uur. Met andere woorden een overgang duurt een bepaalde tijd terwijl de APRS een moment opname is.
Wil je het beter bekijken en gemakelijker dan moet je Ham Radio De Luxe gebruiken voor tracking.
http://www.ham-radio-deluxe.com/Home/ta ... fault.aspxDie geeft in 3D beeld mooi de aangevinkte satellieten weer en zijn dekkingsgebied. Deze loopt dan mee met de sat. Waarschijnlijk is dit programma gemakkelijker/handiger voor jou.
Ik zelf gebruik voor mijn zendamateurverbindingen via sats Ham Radio de Luxe en voor mijn opsporingswerk zoals Gonets en Cosmossen het programma Orbitron. Elk programma heeft zijn voor- en nadelen.
Verder staat de TLE van ISS ook gewoon in Orbitron en deze klopt exact.
Wil je een eigen persoonlijke TLE-file gebruiken en zekerheid dat je geen te oude TLE hebt, dan kopieer deze van Space-Track.
http://www.space-track.org/perl/login.plTLE kopieren, dan naar Mijn Computer gaan, Program files, Orbitron, TLE en kopieer je TLE in de TLE-file die je daar voor wilt gebruiken.
Zo maak zelf een eigen TLE-file aan. Doet Peter ook. En ik ook. Ik heb wel 8 tot 10 eigen TLE-files voor sattracking. Erg handig.
Vergeet niet om je TLE op te slaan.