Ik luister ook wel met enige regelmaat met de kustwacht mee, maar daar ben ik over het algemeen niet zo van onder de indruk (om het maar netjes te zeggen).
Ze hebben nog (veel!) vacatures, dus je kunt ook zelf de indruk verbeteren.
Ik heb in het (helaas verre) verleden veel meegeluisterd met de meldkamers van de hulpdiensten en meer recent ook wel met andere gebruikers. De kwaliteit van de communicatie (onafhankelijk van de inhoud) kan erg wisselen, afhankelijk van de deelnemers aan de communicatie. Er zijn er die heel professioneel bezig zijn (de centralist van Faber Telecom tijdens wedstrijden van SC Heerenveen thuis als voorbeeld, heel strak in de regie over meerdere kanalen heen), maar ook bedroevend laag (leerlingen beveiliging van een school tijdens een evenement in Zwolle). En uiteraard alles er tussenin.
Een factor die altijd meespeelt is de ervaring met communiceren. Bij de meldkamers van politie/brandweer/ambulance doen de centralisten dit echt dagelijks, bij de Kustwacht zijn het meer piek (incidenten) en dal (mooi weer buiten het hoofdseizoen) momenten. Ik ben erg benieuwd naar de communicatie bij de hulpdiensten tijdens een minder vaak voorkomend incident, zoals het neerstorten van dat Korean Air toestel een paar jaar geleden of een heel grote band in een oud stadscentrum. Dan zit je ook voor hen buiten de comfortzone qua communicatie.