Auteur Topic: AOR AR DV1 en DV10  (gelezen 34181 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Niek 898

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 45
Re: AOR AR DV1 en DV10
« Reactie #150 Gepost op: 6 augustus 2024, 23:06:39 »
Ik begrijp dus als ik meerdere banken wil scannen <...> dat ik die banken eerst moet linken en dan pas kan scannen ?

Ja, hiervoor moet een SCANGROEP aangemaakt worden (hoofdstuk 7-5 van de NL-manual). Er kunnen 10 scangroepen aangemaakt worden.

Offline BobHGL

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 352
Re: AOR AR DV1 en DV10
« Reactie #151 Gepost op: 7 augustus 2024, 01:05:58 »
Waarom zou je een manual lezen en zelf iets proberen als je hier de ene na de andere vraag kunt stellen?

Offline Nick1964

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 397
Re: AOR AR DV1 en DV10
« Reactie #152 Gepost op: 7 augustus 2024, 03:28:02 »
Ik ben hier al ruim 10 jaar en heb in die jaren veel mensen geholpen, de NL gebruiksaanwijzing is een vertaling met vele vreemde woorden. Mijn vragen kunnen anderen weer helpen. Jouw reactie voegt helaas helemaal niks toe. De laatste tijd is het steeds vaker dat men roept, zoek google, ik heb voor ik de vraag stelde een kleine 20 filmpjes bekeken op youtube over scangroepen, dus mekker niet dat ik alleen maar hier vragen kom stellen, ik heb de manual zelfs uitgeprint en laten binden. Ik ben ruim 60 en probeer nog mee te komen... en je weet absoluut niet wat ik probeer voor ik hier een vraag stel, is er een quotum ??
Je kunt een vraag lezen, beantwoorden of negeren, een gewone beleefdheidsregel.

Ik heb op de meest vreemde momenten een soort overspraak,de frequentie maakt niet uit, het is een onverstaanbare mannenstem met een behoorlijk volume, de S meter slaat niet uit maar drukt de modulatie gewoon weg, is 15 meter hoog, een x50N diamond met 7 mm highflex gewoon teveel ?
( oh wacht, ik stel weer een vraag, daar is dit forum niet voor, sorry )
2X AOR AR-DV1,Moonraker Skyscan discone,Bingfu vhf-uhf antenne, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N (allen 15 meter hoog) JIM regelbare versterker ,Moonraker MPR-2000 versterker, Noolec LaNA versterker,div Porto's.
Met mijn dyslexie heb ik soms wat extra hulp nodig.

Offline SHUTTRR

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 244
Re: AOR AR DV1 en DV10
« Reactie #153 Gepost op: 7 augustus 2024, 05:47:27 »
Ik begrijp dus als ik meerdere banken wil scannen <...> dat ik die banken eerst moet linken en dan pas kan scannen ?

Ja, hiervoor moet een SCANGROEP aangemaakt worden (hoofdstuk 7-5 van de NL-manual). Er kunnen 10 scangroepen aangemaakt worden.

Hier heb ik helaas geen antwoord op. Persoonlijk heb ik dit nog nooit gebruikt. Scan alleen de bank die ik wil scannen.
Baofeng DM1701 | Informer Pro P2000 |

Offline Nick1964

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 397
Re: AOR AR DV1 en DV10
« Reactie #154 Gepost op: 7 augustus 2024, 14:10:53 »
Ik had het bank linking allang gevonden in de gebruiksaanwijzing (anders had ik het woord niet eens kunnen noemen) maar mijn oude aor ( ar8600 ) scant alles tenzij ik banken uitzet, de marifoon kanalen die ik heb gaan over de 50 heen en staan dus verdeeld over 2 banken, Leiden is niet zover van de kust dus vaak hoor je de schepen onderling ook, ik wilde alleen weten of linking de enige manier was om ze te laten scannen.
Gelukkig bevestigde Niek 898 dat waarvoor mijn dank.

1 bank had ik via het SD kaartje geladen (T-dmo) via de online editor omdat T-DMO niet genoemd wordt in de butel software ( blijkt gewoon tetra genoemd te worden) om er achter te komen dat dan het hele geheugen wordt gewist en alleen die ene bank er nog in staat.

De DV1 lijkt me iets gevoeliger dan de Whistler maar ook hier drukt de P-2000 zender de signalen weg met 3 s-punten op de marifoon band, ik denk dat niets daar tegen bestand is.
2X AOR AR-DV1,Moonraker Skyscan discone,Bingfu vhf-uhf antenne, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N (allen 15 meter hoog) JIM regelbare versterker ,Moonraker MPR-2000 versterker, Noolec LaNA versterker,div Porto's.
Met mijn dyslexie heb ik soms wat extra hulp nodig.

Offline Nick1964

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 397
Re: AOR AR DV1 en DV10
« Reactie #155 Gepost op: 11 augustus 2024, 21:50:38 »
Gebruiken jullie de voice squelch wel eens en welke waarde is goed ?
Soms zit er een data riedeltje heel in de verte, genoeg om de squelch te openen maar als ik die dan weg draai hoor ik de rest ook niet meer.
Volgens mij is de rf gain meer een regelbare verzwakker dan versterker (dat was in de 27 mc tenminste wel )
2X AOR AR-DV1,Moonraker Skyscan discone,Bingfu vhf-uhf antenne, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N (allen 15 meter hoog) JIM regelbare versterker ,Moonraker MPR-2000 versterker, Noolec LaNA versterker,div Porto's.
Met mijn dyslexie heb ik soms wat extra hulp nodig.

Offline Roland

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 108
  • Veteraan - Ptss
Re: AOR AR DV1 en DV10
« Reactie #156 Gepost op: 14 augustus 2024, 10:54:11 »
Daar zeg jij wat Nick1964 , over data riedeltje.

Wat mij irriteert is dat die data/dmr riedel er gewoon doorheen fiets als men iets aan het luisteren bent, weet niet of hier meerdere last van hebben maar ik wel.


De laatste update van de dv1 dateert van september 2022 , ik hoop dat er nog updates komen ( die dmr/data riedel) , en hoop dat er iets in de trent komt van een watervall ( weet niet of dit mogelijk is op dat kleine scherm).


Roland

Offline Ben-Scan

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 388
Re: AOR AR DV1 en DV10
« Reactie #157 Gepost op: 7 september 2024, 22:31:36 »
Ik las ergens dat de DV-1 en DV-10 niet alle DMR/NXDN netwerktypes kunnen decoderen. Mijn vraag aan forum gebruikers is dan ook: Zijn er praktische beperkingen in het ontvangen van bepaalde modi of signalen die in Nederland wel gebruikt worden? Ik heb nu de SDS series met dPMR en ik wil dus graag weten of er tekortkomingen zijn emet de AORs alvorens ik de keuze maak om flink in deze apparaten te investeren.

Offline Nick1964

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 397
Re: AOR AR DV1 en DV10
« Reactie #158 Gepost op: 8 september 2024, 17:59:48 »
Daar zeg jij wat Nick1964 , over data riedeltje.

Wat mij irriteert is dat die data/dmr riedel er gewoon doorheen fiets als men iets aan het luisteren bent, weet niet of hier meerdere last van hebben maar ik wel.


De laatste update van de dv1 dateert van september 2022 , ik hoop dat er nog updates komen ( die dmr/data riedel) , en hoop dat er iets in de trent komt van een watervall ( weet niet of dit mogelijk is op dat kleine scherm).


Roland

Ik gebruikte de SR200A van aor daarvoor, ik heb nu gewoon een losse spectrum analizer van ongeveer 100 euro en dat werkt prima, helaas zitten er in de buurt 2 PMR gateways  die om het half uur een boodschap de lucht in blazen over tooncode dwars door gesprekken heen en die zijn echt vervelend...
2X AOR AR-DV1,Moonraker Skyscan discone,Bingfu vhf-uhf antenne, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N (allen 15 meter hoog) JIM regelbare versterker ,Moonraker MPR-2000 versterker, Noolec LaNA versterker,div Porto's.
Met mijn dyslexie heb ik soms wat extra hulp nodig.