0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.
Het verweer dat een forum toch niet aansprakelijk is voor wat leden doen, werd niet geaccepteerd – maar vooral omdat de moderatoren zelf ook foto’s plaatsten en niet ingrepen na claims.
De foto's die geplaatst waren, waren ook echt van de fotografen. Dat is te bewijzen in de Exif van de foto, daar staat namelijk de naam van de fotograaf en toestel in.
Citaat van: Michel-nl op 3 februari 2013, 09:34:33De foto's die geplaatst waren, waren ook echt van de fotografen. Dat is te bewijzen in de Exif van de foto, daar staat namelijk de naam van de fotograaf en toestel in.Exif-data is natuurlijk zonder probleem aan te passen, maar dat terzijde.
Tuurlijk kun je de EXIF info aanpassen. Maar als er meer foto's van de situatie van dezelfde fotograaf zijn met dezelfde EXIF/IPTC data, en ook informatie van bijv. de lens dan zal een rechtbank niet zo snel gaan twijfelen aan het eigendom van de foto's hoor. Ik denk dat degene die het auteursrecht schendt dan meer moeite zal hebben soortgelijke foto's met authentieke EXIF info te reproduceren... Ik schiet meestal een paar honderd foto's bij een gebeurtenis, dus is het erg eenvoudig om aan te tonen dat ik de fotograaf ben door gelijkende afbeeldingen op de kaart in RAW formaat te laten zien. Ik zou als fotograaf niet aan een claim beginnen als die foto niet echt 100% van mij zou zijn. Als je door de mand valt met een EXIF vervalsing ben je zelf een boel centen kwijt. Mensen mogen meestal mijn foto's onveranderd (dus met watermerk) overnemen. Verder ken ik het juridische verhaal niet achter het brandweerforum niet. Maar als je als beheerder een sommatie krijgt om auteursrechtelijk beschermd materiaal weg te halen dan kun je daar beter maar wel gehoor aan geven. Het is een hobby en ik denk niet dat je dan zit te wachten op juridisch getouwtrek (met de nodige kosten die enorm op kunnen lopen). Dan maar een foto minder lijkt me...
Sinds vannacht is Het Brandweerforum offline gehaald, vanwege nieuwe auteursrechtelijke inbreuken! Erg zonde als je het mij vraagt!