........... maar mijn indruk is dat via de compoort de boel een stuk minder kritisch gevoelig is dan via USB. Ik heb het ook geprobeert op mijn laptop onder W7 32bits, daar zijn de resultaten overeenkomstig.
Ik kan dat na uitgebreid testwerk niet bevestigen. Dagen en dagen heeft bij mij de interface in een soort split screen opstelling met een geluidskaart meegelopen. Het signaal uit de scanner werd via een externe soundcard ingevoegd en hetzelfde signaal uit dezelfde scanner ook aan de interface.
Vooral het signaal via de geluidskaart zo optimaal mogelijk via de mixer ingesteld.
Voorts draaide via een andere machine, met een andere ontvanger en geluidskaart of Hamcom modem ook alles.
Die logfiles van die drie zijn regelmatig vergeleken. Daardoor kwamen echt alle missers boven water.
In die situatie won de interface het absoluut van de geluidskaart. Ik bezit -zoals hierboven aangegeven- ook een 4-level Hamcom modem met instelbare gain input en in te schakelen filter. Op een PC met een ouderwetse RS232 poort presteert die bij een goede ontvangst zeker niet slechter dan de interface. Maar als de ontvangstkwaliteit zakt (atmosferische storingen of een verderaf gelegen mast) dan zag ik de interface beter presteren dan het Hamcom modem.
Als ik het goed interpreteer is de RS232 interface feitelijk een hoogwaardige vervanger voor de "oude" compoort met interface. De nukken van het misbruiken van die poort ontbreken bij de RS232 interface geheel.
Ik heb nu al weken achtereen PDW via de RS232 interface draaien (met dagelijkse herstart) en voor mij is alles op die manier stabieler dan met een goed ingestelde geluidskaart of voorheen het Hamcom modem.
Overigens: het waarschuwingsdriehoekje en het percentage dat nu direct zichtbaar is maakt de gebruiker ook veel kritischer.
Voorheen vermoedde je pas dat er iets mis was als de letters verminkt waren, er veel missed groupcalls in dat logfile stonden of je het debug venstertje open had staan...
Als je dan nog meeneemt dat de echter RS232 poort uitgefaseerd wordt op de apparatuur ben ik erg tevreden :-)
René van Zon