Auteur Topic: Project Milsatcom  (gelezen 678768 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Janos

• Gevorderd Lid
Re: Project Milsatcom
« Reactie #1035 Gepost op: 20 november 2009, 20:26:18 »
Citaat van: "Discriminator"
Citaat van: "Janos"
http://members.ziggo.nl/janosmail/ISS20-11-09(a).wav (aanklikken van deze regel werkt om een of andere reden niet,
even kopie ëren en in de balk zetten)

Tja. Deze link doet het wel.

Ja, dank je wel. Het laatste haakje en .wav wordt niet gezien.
Ik heb al een paar dagen problemen met Ziggo.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #1036 Gepost op: 20 november 2009, 21:07:30 »
Ja, dank je wel. Het laatste haakje en .wav wordt niet gezien.
Ik heb al een paar dagen problemen met Ziggo.

Dat ligt niet aan Ziggo, maar aan de manier waarop jij de link hier neerzet.

Offline Hanso

• Gevorderd Lid
« Reactie #1037 Gepost op: 20 november 2009, 22:15:33 »
Op 130.1750 heb ik niets gehoord. Je opname is heel zacht, ik hoor vrijwel niets.
130.1750 is een EVA frequentie. Het zou Russisch kunnen zijn.
Op 143.6250 heb ik wel weer het volgende gehoord

http://members.ziggo.nl/janosmail/ISS20-11-09(a).wav (aanklikken van deze regel werkt om een of andere reden niet,

Ik weet niet wat voor antenne je gebruikt maar dit had je ook kunnen horen.
Het signaal was redelijk sterk.

Hallo Jan,

130.1750MHz is een onbekende frequentie voor ISS. Je bedoelt waarschijnlijk 130.1670 MHz oftewel VHF-2. (VHF-1 = 143.6250 MHz)
130.1670 en 143.6250 MHz zijn geen EVA frequenties. Wel werd vroeger de EVA communicatie gereyaleerd op 143.6250 MHz.
De EVA communicatie verliep vroeger op 2 frequenties rond 121 MHz. Vooral de Orlan-Suits (russische ruimtepakken) werkten hier op. De VS gebruikte EMU-Suits en deze werkte eerst op 121 MHz en later op ca. 412 MHz. (Exacte freq. weet ik zo niet meer uit mijn hoofd maar is ook niet meer belangrijk.)
Deze kon je vroeger nog ontvangen met een richtantenne gericht op ISS.
Tegenwoordig gebruikt men het digitale SSCS communicatiesysteem. (Space to-Space Communication System) op 400 MHz. Deze is volledig digitaal dus voor ons niet te beluisteren tenzij men in ISS het analoge signaal omzet op 143.6250 voor ZUP.

De communicatie van ISS en Shuttle worden steeds meer gedigitaliseerd en op SHF frequenties, via TDRS satellieten afgehandeld. Alleen de Russen zijn nog hoorbaar op 143.6250 MHz als zij boven Europa binnen bereik van het Russische vluchtleidingscentrum ZUP in Koroljow zijn. Voor hoelang alles ???? Ik weet het niet maar de gouden tijden zijn voorbij en voor ons als luisteraar wordt het langzamerhand minder.
(ZUP staat voor Zentr Uprawlenija Poletami, of wel vluchtleidingscentrum.)
(TDRS staat voor Tracking and Data Relay Satellite System in S-band en Ku-band)
Groeten,
Hans

Offline jeffrey1200

• Gevorderd Lid
« Reactie #1038 Gepost op: 20 november 2009, 23:26:20 »
Citaat van: "Hanso"
Op 130.1750 heb ik niets gehoord. Je opname is heel zacht, ik hoor vrijwel niets.
130.1750 is een EVA frequentie. Het zou Russisch kunnen zijn.
Op 143.6250 heb ik wel weer het volgende gehoord

Ik weet niet wat voor antenne je gebruikt maar dit had je ook kunnen horen.
Het signaal was redelijk sterk.

Hallo Jan,

130.1750MHz is een onbekende frequentie voor ISS. Je bedoelt waarschijnlijk 130.1670 MHz oftewel VHF-2. (VHF-1 = 143.6250 MHz)
130.1670 en 143.6250 MHz zijn geen EVA frequenties. Wel werd vroeger de EVA communicatie gereyaleerd op 143.6250 MHz.
De EVA communicatie verliep vroeger op 2 frequenties rond 121 MHz. Vooral de Orlan-Suits (russische ruimtepakken) werkten hier op. De VS gebruikte EMU-Suits en deze werkte eerst op 121 MHz en later op ca. 412 MHz. (Exacte freq. weet ik zo niet meer uit mijn hoofd maar is ook niet meer belangrijk.)
Deze kon je vroeger nog ontvangen met een richtantenne gericht op ISS.
Tegenwoordig gebruikt men het digitale SSCS communicatiesysteem. (Space to-Space Communication System) op 400 MHz. Deze is volledig digitaal dus voor ons niet te beluisteren tenzij men in ISS het analoge signaal omzet op 143.6250 voor ZUP.

De communicatie van ISS en Shuttle worden steeds meer gedigitaliseerd en op SHF frequenties, via TDRS satellieten afgehandeld. Alleen de Russen zijn nog hoorbaar op 143.6250 MHz als zij boven Europa binnen bereik van het Russische vluchtleidingscentrum ZUP in Koroljow zijn. Voor hoelang alles ???? Ik weet het niet maar de gouden tijden zijn voorbij en voor ons als luisteraar wordt het langzamerhand minder.
(ZUP staat voor Zentr Uprawlenija Poletami, of wel vluchtleidingscentrum.)
(TDRS staat voor Tracking and Data Relay Satellite System in S-band en Ku-band)

Die opname (ISS pass van 17:58 min was dat) die ik had gemaakt was inderdaad zacht, ik had even snel me telefoon erbij gelegd, omdat ik de tijd vergeten was en niet via de computer heb opgenomen. Ik heb die 1 seconde dan ook echt alleen maar opgevangen met een D777 die daar dus niet voor gemaakt is. Ik had nog wel een andere scanner speciaal op 143.6250 MHz gezet met UHF antenne, maar logisch daarmee niks mee ontvangen (was te proberen). Andere VHF antenne die ik gepiekt heb is tijdelijk ergens anders op aangesloten. Als je je geluid harder zet hoor je duidelijk iemand iets zeggen, "....8 OVER" met een soort van roger piep, wat waarschijnlijk van het relay-station zelf is.

130.1750 MHz hoorde ik tijdens de ISS pass van 19:30 uur. Een kant van het bericht maar gehoord. Een Duitser die aan praten was. Mijn Duits is niet goed, en moet je zeggen heb ook niet echt opgelet wat er gezegd werd. Ik was opnieuw de tijd vergeten dat de ISS langs zou komen, en toen er spraak was om 19:30 uur nam ik aan dat deze van de ISS kwam. Zou anders heel toevallig zijn als er geen spraak is van 18:00 - 19:30 uur en toevallig op dat punt dat de ISS voorbij komt wel. Nadat de ISS richting Duitsland naar het oosten is gegaan verder niks meer ontvangen.

En nee, het was geen 130.1670 MHz, maar echt 130.1750 MHz FM
Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur

Offline Hanso

• Gevorderd Lid
« Reactie #1039 Gepost op: 21 november 2009, 09:29:28 »
Hallo Jan,

130.1750 MHz ben ik nog nooit tegengekomen in dit verband met ISS of Shuttles.

Zover ik kan nagaan is dit of is dit bijna een luchtvaartfrequentie.
Je scanner of ontvanger kan deze frequentie naar boven of naar beneden afronden, afhankelijk van het raster.Luchtvaart gebruikt naast het 25 Khz raster tegenwoordig ook 8,33 KHz, dus een scanner kan dat heel mooi op een verkeerde frequentie afronden.
Deze frequentie wordt meerdere keren genoemd bij luchtvaart. Google maar eens op internet.

Ik ben geen Militaire - of Civiele luchtvaartluisteraar maar ik weet zeker dat Peter hier een antwoord op kan geven.
Groeten,
Hans

Offline jeffrey1200

• Gevorderd Lid
« Reactie #1040 Gepost op: 21 november 2009, 09:57:04 »
Hallo Jan,

Nou beluister ik ISS etc al zeker meer dan 25 jaar als het niet langer is, maar 130.1750 MHz ben ik nog nooit tegengekomen in dit verband.

Zover ik kan nagaan is dit of is dit bijna een luchtvaartfrequentie. (Je scanner of ontvanger kan deze frequentie naar boven of naar beneden afronden, afhankelijk van het raster).
Deze frequentie wordt meerdere keren genoemd bij luchtvaart. Google maar eens op internet.

Ik ben geen Militaire - of Civiele luchtvaartluisteraar maar ik weet zeker dat Peter hier een antwoord op kan geven.

Mijn fout. Hij stond er twee keer in. 1x in AM, en de ander FM. Het zou dan gisteren net zo goed 130,1750 AM geweest kunnen zijn. Jammer zeg.

Offline Hanso

• Gevorderd Lid
« Reactie #1041 Gepost op: 21 november 2009, 10:23:56 »
Hallo Jan,

Ik was net mijn bericht aan het aanpassen en nog meer uitleg geven qua afronding van frequenties toen ik zag dat jij al een antwoord had gegeven.
Dus begrijp ik dat 130.1750 abuis is geweest. Ik vermoedde het al. Geeft niet hoor, zulke dingen komen bij mij regelmatig voor. Ligt aan mijn :P  leeftijd.

Goed weekend.
Groeten,
Hans

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #1042 Gepost op: 21 november 2009, 11:20:42 »
Je hebt volkomen gelijk. 130.1750 is een gewone luchtvaart frequentie.
Maar volgens de frequentie lijst van Space.CWeb.nl is 130.1670 wel
degelijk een EVA frequentie:

FREQUENTIE MODULATIE COMMUNICATIE KANAAL
437.800 MHz FM Repeater Amateur Radio Uplink  
145.800 MHz FM Packet Radio/ spraak downlink (software)  
145.990 MHz FM Amateur Radio Packet Radio uplink (software)
145.200 MHz FM Amateur Radio Regio 1 (Europa) spraak (uplink).
144.490 MHz FM Amateur Radio Regio 2 and 3 spraak (uplink)
121.750 MHz FM EVA-1 Voice System (Simplex/Duplex)
130.167 MHz FM EVA-2 Voice System (Simplex/Duplex)
143.625 MHz FM VHF-1 downlink, met Rus. (MP3 sampl.)
166.000 MHz PCM/FM Telemetry van de Soyuz-TM en Progress M-1
632.000 MHz PCM/FM BITS Telemetry System
634.000 MHz PCM/FM BITS Telemetry System
628.000 MHz AM Telemetry van de Zvezda module
630.000 MHz AM Telemetry van de Zvezda module
922.76 MHz CW Beacon van de Soyuz-TM, Progress M1 en Russische ISS modules
414.2 MHz FM Space-to-Space communicatie.
247.0 MHz PCM/FM EVA Data System (Zarya)
231.0 MHz PCM/FM EVA Data System (Zarya)
463 MHz - Intern draadloos systeem (Video)
420 MHz - Intern draadloos systeem (Video)

Overigens ontvang ik de ISS via mijn zelfgemaakte 137,5 MHz QFH antenne
en volgens mij had je met de D777 antenne het signaal ook wel kunnen ontvangen,
zeker gedurende een paar seconden. Het signaal was vrij sterk.
Ik ga vanmiddag nog eens wat proberen.
Ik heb alle frequenties uit de lijst in één band geprogrammeerd
en laat deze zo'n kwartier vóór tot een kwartier ná de overgang scannen.
Het signaal gaat de computer in en daar draait op dat moment MMSTV voor
eventuele SSTV plaatjes (de laatste zijn zo'n twee maanden geleden uitgezonden),
AGW Packet Engine met AGW Monitor voor APRS berichten op 145.8250 (heel vaak
te ontvangen, behalve de laatste dagen) en Scanner Recorder om het signaal op te nemen.
Op de lap-top draait Butel ARC3500 Pro voor besturing van de UBC3500xlt scanner en zo kan ik
dus in de log-lijst kijken wat er binnenkomt. Zo mis je vrijwel niets.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline jeffrey1200

• Gevorderd Lid
« Reactie #1043 Gepost op: 21 november 2009, 14:26:21 »
Hallo Jan,

Ik was net mijn bericht aan het aanpassen en nog meer uitleg geven qua afronding van frequenties toen ik zag dat jij al een antwoord had gegeven.
Dus begrijp ik dat 130.1750 abuis is geweest. Ik vermoedde het al. Geeft niet hoor, zulke dingen komen bij mij regelmatig voor. Ligt aan mijn :P  leeftijd.

Goed weekend.

Ja, toen je zei dat het misschien de afrondingen was ging ik nog een keer controleren. Maar ik heb gewoon een hele lijst met SAT freqs erin gegooid, daarbij zijn er een paar dubbel komen te staan.

Hanso heb jij Butel software wat je gebruikt voor je 780XLT? In ieder geval, dat vind ik wel raar. Ik zet een frequentie erin via de software, stel raster evt. in, en dan kijk ik in mijn scanner en dan staat de frequentie er toch afgerond in (terwijl mijn frequentie in de software met raster+frequentie goed ingesteld staat). Als ik dan de frequenties weer ga uitlezen, dan zie ik ze ook afgerond erin staan. Enige wat ik kon doen was via de scanner zelf naar Channel opties gaan -> Steps veranderen en terug de frequentie uitlezen en frequentie aanpassen.

Ik ga kijken of ik het probleem kan reproduceren, want ik had hier vorige keer hier problemen mee. Heb de 780XLT sinds twee weken nu. Met mijn UBC 3300 XLT heb ik nooit zoiets gehad.

EDIT 18:21  - 143.6250 FM hoor ik nu.. russische geloof ik VHF-1 downlink

Offline Hanso

• Gevorderd Lid
« Reactie #1044 Gepost op: 22 november 2009, 12:43:20 »
.
Groeten,
Hans

Offline Hanso

• Gevorderd Lid
« Reactie #1045 Gepost op: 22 november 2009, 13:15:07 »
Hallo Jan,

De opgegeven frequenties van SpaceWeb kloppen wel alleen zijn niet meer upo=to=date qua gebruiker.
Al enige tijd worden de EVA communicatie uitgevoerd via het nieuwe digitale communicatiesysteen SSCS. Hierdoor valt er voor ons niets meer te luisteren. Wat wel gebeurd, en dat is denk ik de reden dat Jeroen van SpaceWeb die oude informatie over de EVA's laat staan, is dat bij veel EVA's de communicatie ook door ISS werd gereyaleerd op 143.625 MHz en soms op 130.1670 MHz.
Als dat werd gedaan kon je alles zeer goed volgen, mits binnen radiobereik van ISS bij zijn overkomst.
Dat laatste, dus de reyalering van het EVA signaal, heb ik nu deze week een paar maal gemist. Waarom ze het niet meer reyaleren weet ik niet.
Ik vermoed dat het vluchtleidingscentrum in Rusland ook direct signaal (e.v.t. via NASA) van de TDRS satellieten krijgt omdat over die weg alle communicatie en data etc. wordt verzonden. Opmerkelijk was altijd dat de meeste reyaleringen van de EVA's plaatsvonden zodra men vanuit het westen Europa naderde en daardoor boven Duitsland binnen bereik van ZUP kwam. Soms gebeurde het zelf dat ze de reyalering gewoon aan lieten staan meerdere rondes. Dus om een of andere reden werd het EVA signaal hoorbaar gemaakt voor ZUP of iets dergelijks.
De enigste EVA's die nog te beluisteren waren,  zijn de ruimtewandelingen vanuit de Shuttle zonder ISS erbij.

De belangrijkste frequenties waar ik zelf nog naar luister zijn:
143.6250 : NFM: VHF-1 ISS en Soyuz ---> ZUP
130.1670 : NFM: VHF-2 ISS en ZUP ---> Soyuz
121.7500 : NFM: Soyuz  ---> ISS en ZUP
259.7000 : WAM: Shuttle --> MCC Prim. en in nood voor Shuttle EVA's**
279.0000 : WAM: Shuttle. EMU backpack Shuttle EVA b.v. bij rep. v. Hubble telescoop**
296.8000 : WAM: Shuttle --> MCC Sec. en Shuttle EVA**
121.7460 : WFM: Progress TORU --> ISS   +/- 128 Khz breed
130.1630 : WFM: ISS TORU  --> Progress   +/- 128 Khz breed
166.0100 : WFM: Progress/Soyuz Block Telemetrie  165.8800 ------- 166.1400 MHz. PCM-FM
922.7600 : CW/USB: Progrsss/Soyuz/ISS Beacon.   (Alleen hoorbaar met mijn 9 elem. 900 MHz Yagi.)  
De 630 MHz frequenties met Block Telemetrie (zelfde als 166 MHz) zijn hier op aarde nauwelijk te ontvangen en naar mijn menig ook grotendeels niet meer in gebruik.
De rest van de frequenties 410.200/414,200/417.100MHz die je op internet ziet zijn niet te ontvangen (EVA/digitaal) of worden niet meer gebruikt.
** Informatie van de laatste weken geeft aan dat men ook voor de Shuttle EVA's niet meer gebruik gaat maken van de 3 bekende Shuttle frequenties maar ook is overgaan op digitale SSCS communicatie. Zekerheid heb ik niet, maar het was te verwachten.
Dus ruimtewandelingen vanuit ISS en Shuttle zijn tegenwoordig digitaal via SSCS.

Dat zijn mijn frequenties Janos, die ik in mijn ontvangers heb zitten.
De frequenties voor zendamateur doeleinden (145.800 etc) zitten uiteraard in mijn eigen zendapp. geprogrammeerd.
Groeten,
Hans

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #1046 Gepost op: 22 november 2009, 13:23:48 »
O.K. dank je wel. Ik zal mijn programmering aanpassen.

Op dit moment Italiaanse telefoongesprekken op 258.2250 Sicral.

Offline Hanso

• Gevorderd Lid
« Reactie #1047 Gepost op: 22 november 2009, 14:12:47 »
Hallo Janos/Jan,

Ik was op de site van NASA op zoek naar het artikel over de Shuttle EVA frequenties en hoe die gebruikt worden. Gelukkig heb ik deze een paar maanden geleden kunnen uitprinten, maar ik zag nu dat NASA de homepage weer heeft vernieuwd en het artikel heeft verwijderd.
Dus daardoor is er zekerheid dat met de genoemde 3 Shuttle frequenties niet meer gebruikt voor EVA's maar alleen nog vlak na de start en bij terugkeer, als de Ku antenne weer in het vrachtruim is teruggeklapt.
Groeten,
Hans

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #1048 Gepost op: 22 november 2009, 14:36:24 »
Helemaal duidelijk. Bedankt.

Offline Hanso

• Gevorderd Lid
« Reactie #1049 Gepost op: 22 november 2009, 15:07:32 »
Hallo Jeffrey,

De Butelsoftware voor de UBC780XLT is AR780. Let wel op dat je in de laatste kolom, geheel rechts, de stappen op auto zet. Dan kiest het programma de juiste rasterindeling.
Ik heb in mijn 780XLT alleen  de Milsatcom frequenties waarvan de meeste zitten in een 12,5 KHz of 25 KHz raster.
Op bank 10 wil ik nog wel eens Gonets of Cosmosfreq. zetten. Deze willen nog weleens buiten het raster vallen en dan corrigeer ik deze met de hand.
Het is inderdaad een nadeel bij de UBC780XLT, maar anderzijds is het een fijne scanner  en goed gevoelig.

Voor het echte researchwerk gebruik ik de AOR scanners en als hoofdontvanger de Yaesu FRG9600 met gemodificeerd frontend.
Deze ontvanger is werkelijk super en snel te bedienen. Zowel USB/LSB/AM/AMW/FM/FMW zijn er mee in te stellen en aparte frequenties geen probleem, maar voor het zoekwerk heb ik het meestal op USB staan. Hij kan ook scannen, maar 10 kanalen per bank, dus dat is niks, maar daar gebruik ik hem ook niet voor.
Succes,
Groeten,
Hans