Op 130.1750 heb ik niets gehoord. Je opname is heel zacht, ik hoor vrijwel niets.
130.1750 is een EVA frequentie. Het zou Russisch kunnen zijn.
Op 143.6250 heb ik wel weer het volgende gehoord
http://members.ziggo.nl/janosmail/ISS20-11-09(a).wav (aanklikken van deze regel werkt om een of andere reden niet,
even kopie ëren en in de balk zetten)
Ik weet niet wat voor antenne je gebruikt maar dit had je ook kunnen horen.
Het signaal was redelijk sterk.
Hallo Jan,
130.1750MHz is een onbekende frequentie voor ISS. Je bedoelt waarschijnlijk 130.1
670 MHz oftewel VHF-2. (VHF-1 = 143.6250 MHz)
130.1670 en 143.6250 MHz zijn geen EVA frequenties. Wel werd vroeger de EVA communicatie gereyaleerd op 143.6250 MHz.
De EVA communicatie verliep vroeger op 2 frequenties rond 121 MHz. Vooral de Orlan-Suits (russische ruimtepakken) werkten hier op. De VS gebruikte EMU-Suits en deze werkte eerst op 121 MHz en later op ca. 412 MHz. (Exacte freq. weet ik zo niet meer uit mijn hoofd maar is ook niet meer belangrijk.)
Deze kon je vroeger nog ontvangen met een richtantenne gericht op ISS.
Tegenwoordig gebruikt men het digitale SSCS communicatiesysteem. (Space to-Space Communication System) op 400 MHz. Deze is volledig digitaal dus voor ons niet te beluisteren tenzij men in ISS het analoge signaal omzet op 143.6250 voor ZUP.
De communicatie van ISS en Shuttle worden steeds meer gedigitaliseerd en op SHF frequenties, via TDRS satellieten afgehandeld. Alleen de Russen zijn nog hoorbaar op 143.6250 MHz als zij boven Europa binnen bereik van het Russische vluchtleidingscentrum ZUP in Koroljow zijn. Voor hoelang alles
? Ik weet het niet maar de gouden tijden zijn voorbij en voor ons als luisteraar wordt het langzamerhand minder.
(ZUP staat voor Zentr Uprawlenija Poletami, of wel vluchtleidingscentrum.)
(TDRS staat voor Tracking and Data Relay Satellite System in S-band en Ku-band)