Zoals ik ook in de topic zelf heb geschreven, vind ik dit een zeer interresant verhaal en nooit geweten dat het zoveel invloed op elkaar had. Ik heb het hier ook eens proefondervindelijk vastgesteld en idd komt het veel vaker voor dan je eigenlijk in de gaten hebt.
Inderdaad. Uiteraard hoeven de vermogens niet eens extreem hoog te zijn (zoals bij semafonie), het kan ook veroorzaakt worden door een taxicentrale aan de overkant van de straat in combinatie met een ander sterk signaal. Zo hoor ik regelmatig ERMES op BRW11 (167.7500) in combinatie met tooncodes en gesproken woord. Als ik me niet vergis komt dat laatste van 171.7500 en dat klopt precies als je de 3 frequenties naast elkaar legt (171.7500-169.7500=2MHz, 169.7500-2=167.7500 MHz)
Radiozenders hebben natuurlijk een nog hoger vermogen en kunnen ook behoorlijk storen. Dat is ook de reden dat de politie Amsterdam (86.7000) en Rotterdam (86.7250) enige tijd terug van kanaal zijn veranderd omdat ze teveel last hadden van storing in de directe nabijheid van die PTT-torens. Ook dat was weer uitstekend uit te rekenen mbv de in de vorige alinea genoemde berekening. 2 (commerciele) radiozenders die exact op de genoemde frequenties intermodulatie veroorzaken. Nu ontstaat intermodulatie in de ontvanger zelf en hoe beter het apparaat, hoe minder last je er van zult hebben. Echter, gezien de enorme vermogens van die radiozenders is er weinig apparatuur die daar nog tegen bestand is.
Als je de andere kant op kaan rekenen dan zou je uit komen in de luchtvaartband en ik kan me voorstellen dat daar ook de nodige stoorprodukten ontstaan. In dat geval zijn het echter tijdelijke en zeer plaatselijke storingen, terwijl een politie al sneller gedurende langere tijd in dezelfde omgeving cirkuleert...
Groeten, Peter.